Admin

29 נוב 20205 דקות

פתיחת עוסק מורשה: מדריך צעד אחר צעד לעצמאי בישראל

עודכן ב: 7 ינו 2023

פתיחת עוסק מורשה מהווה את יריית הפתיחה למעבר למגרש של הגדולים. אך אל חשש, לא מדובר בתהליך כל כך מורכב, הנה לכם המדריך המלא איך פותחים עוסק מורשה בישראל ושורדים כדי לספר על זה לחבר'ה 🔥.

פתיחת תיק עוסק מורשה - רקע

פתיחת עוסק מורשה היא הצעד הראשון בדרך הכלכלית, של אדם (או כמה שותפים ביחד) המעוניין לייצר הכנסה באופן עצמאי ולא דרך עבודה כשכיר תחת מעסיק\מעביד\בוס. זה לא משנה אם זה הכנסה מהאינטרנט, עבודה מהבית בשעות הערב, רווחים ממכירת מוצרים באיביי, קיוסק שמוכר פיצוחים או אפילו מורה פרטי - כדי להיות מוכר על ידי רשויות המס, הביטוח הלאומי והמדינה, יש צורך לפתוח תיק עוסק.

הדילמה העיקרית של אנשים רבים היא מה פותחים, עוסק פטור או עוסק מורשה? ובכן יש הבדל בין השניים ובהמשך המדריך תדעו להבחין מה עליכם לפתוח בהתאם לאופי העסק שלכם.

מה זה עוסק מורשה?

עוסק מורשה פותח מי שהחליט להפוך ליזם עצמאי או בעל עסק, המעוניינים למכור מוצרים או שירותים שונים והם עומדים באחד התנאים הבאים:

א. סך מחזור ההכנסות השנתי גדול מ- 100,491₪ (נכון לשנת 2020) - כלומר אם העסק צפוי להכניס יותר מסכום זה במהלך השנה, אזי עליו להירשם כעוסק מורשה. גם מי שהוא כרגע עוסק פטור, ובמהלך השנה, הכנסותיו חוצות את תקרת ה- 100,491₪, עליו לרוץ למע"מ ולהירשם כעוסק מורשה. שימו ♥️ - אנשים רבים מתבלבלים בין הכנסות לרווחים - הסיווג של עוסק מורשה חל על הכנסות, כלומר כל שקל שהכנסתם לעסק בלי קשר להוצאות.

ב. סיווג על פי החוק - ישנם סוגי עסקים רבים, שמדינת ישראל קבעה שהם חייבים לפתוח עוסק מורשה, ללא קשר לגובה מחזור ההכנסות שלהם.

כדי לדעת האם אתם נכללים בסוגי עסקים אלו, ניתן לגשת לסעיף 13 לתקנות מס ערך מוסף - כאן, שם מפורט בדיוק. לדוגמא:

  1. עורך דין.

  2. יועץ לניהול.

  3. מתורגמן.

  4. כותב או עורך.

  5. טכנאי.

  6. אדריכל.

  7. ועוד...

עסקים אלו חייבים לפתוח עוסק מורשה מהיום הראשון.

מה זה עוסק מורשה - 2 אפשרויות

פתיחת עוסק מורשה - איך זה עובד

פתיחת עוסק מורשה לא עולה כסף, היא נעשית בכמה צעדים יחסית פשוטים ואפשר לעשות את זה ביום אחד. יהיה עלינו לבקר ב-3 תחנות שונות לפי הסדר הבא- מעמ ⏪ מס הכנסה⏪ ביטוח לאומי. לא ניתן לפתוח עוסק באינטרנט וחייב להגיע לרשויות פיזית. מומלץ לוודא טרם ההגעה, את שעות פתיחת סניפים אלו, וכן זמינות הקבלה עקב הגבלות משבר הקורונה המשתנות.

*נציין שפתיחת עוסק מורשה מרחוק יכולה להתבצע רק על ידי רואה חשבון.

קשור: עוסק מורשה או חברה ? מה כדאי ואיך מחליטים?

איך פותחים עוסק מורשה ב-3 שלבים

שלב 1 - פתיחת עוסק במע"מ

התחנה הראשונה בדרך לעוסק מורשה מתחילה במשרדי מע'מ הקרובים למקום מגוריכם או בקרבת מקום העסק. למע"מ יש להגיע עם המסמכים הבאים:

  • טופס 821 פתיחת עוסק מורשה - יש למלא את הטופס במלואו, כולל מחזור ההכנסות השנתי הצפוי - כמה אתם צפויים להכניס במהלך אותה שנה (ללא קשר להוצאות). שימו ♥️, אם אתם פותחים את העסק באמצע השנה, למשל בחודש יוני 2020, יש למלא מחזור הכנסות צפוי לאותה שנה (ולא ל-12 חודשים).
     
    את הטופס ניתן להדפיסו כבר בבית או שניתן לקבלו בלשכת מע"מ עצמה.

  • העתק צילום תעודת זהות.

  • חוזה קנייה\השכרה של המקום בו יפעל העסק. אם אתם עובדים מהבית או באינטרנט, אז יש לציין זאת ולצרף חוזה שכירות. אם אתם גרים אצל ההורים, אז מספיקה תעודת הזהות + חשבון חשמל או ארנונה על הנכס.

  • אישור ניהול חשבון \ שיק מבוטל של בעל העסק.

  • מסמכים נוספים שממעידים על הקמת העסק - כגון חשבוניות על קניית ציוד, אסמכתאות על פרסום דיגיטלי לעסק, וכו'.

חשוב לציין שחלק מהעסקים, יידרשו לצרף מסמכים נוספים כגון תעודת הכשרה מקצועית על העיסוק בתחום או הסכמי התקשרות עם לקוחות. (למשל, עורך דין יצטרך להביא עימו את תעודת חבר הלשכה, או שאדריכל יצרף תעודת רישוי).

מעולה, ברגע שסיימתם תקבלו אישור זמני על רישום עוסק מורשה, עד אשר תישלח אליכם התעודה הקבועה.

שלב 2 - פתיחת עוסק במס הכנסה

יש לגשת למשרדי מס הכנסה, אשר נמצאים בדרך כלל באותו הבניין שבו נמצא מע"מ, ולפתוח תיק. התהליך מאוד קצר ותצטרכו בסה"כ להגיש טופס 5329 - דוח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה. הטופס כולל 3 חלקים -

א. פרטים אישיים כגון שם, תעודת זהות, כתובת וכו'.

ב. פרטי העסק כגון כתובת העסק, מחסן אם יש, תאריך פתיחתו, מחזור הכנסות צפוי וכו'.

ג. אישור סופי על פרטי הטוס וחתימה.

רבים נוטים להתבלבל, מס הכנסה זה לא מע"מ, מדובר על 2 יחידות סמך נפרדות לחלוטין.

שלב 3 - פתיחת עוסק מורשה בביטוח לאומי

התחנה האחרונה במסע שלנו, מסתיימת בסניף הביטוח הלאומי, שגם הוא בדרך כלל קרוב למעמ ומס הכנסה, תלוי היכן אתם מתגוררים. לפקידה יש להגיש טופס 6101 - "דין וחשבון רב שנתי" (ניתן לקבל גם בסניף עצמו), ממולא וחתום על ידיכם. הטופס כולל מילוי פרטים אישיים, עיסוקים והכנסות בשנתיים האחרונות ופרטים על העסק שאתם רוצים לפתוח. הפקידה תדפיס לכם במקום שוברי תשלום לביטוח לאומי בהתאם לגובה ההכנסה שאתם מצהירים ובהתאם לסטטוס האישי של כל אחד.

למה בעצם אנו משלמים גם להם? כל אזרח בישראל חייב להיות מבוטח דרך המוסד לביטוח לאומי, זהו החוק. התשלום הוא אחוז מסויים מגובה ההכנסה של המבוטח.

מה קורה ביום שאחרי רישום עוסק מורשה

כ 3-4 שבועות לאחר יום הביורוקרטיה שלנו, נקבל מכתב ופנקס מכל גוף שהיינו אצלו.

  1. מעמ - ממעמ נקבל מכתב אישור על פתיחת עוסק מורשה וכן פנקס שוברים לדיווח חודשי או דו חודשי, לפי גובה ההכנסות הצפוי שדיווחנו בטופס הראשון. הדיווח צריך להתבצע עד ה- 15 לכל חודש\חודשיים, בגין החודש הקודם. כלומר אם בחודש יוני ההכנסה הייתה 10,000 ש"ח, נמלא זאת בפנקס, ונשלם למעמ 17% מזה - 1,170 ש"ח עד ה- 15 לחודש יולי.

  2. מס הכנסה - מהם גם נקבל אישור על פתיחת תיק עצמאי וכן פנקס מקדמות מס, אותו יש לשלם לפי אחוז המס החל עלינו (על כל אחד זה משתנה ותלוי בסטטוס, מיקום מגורים ואופי העסק).

  3. ביטוח לאומי - הגוף האחרון שמצטרף לחגיגה, ישלח לנו מכתב עם שוברי התשלום החודשי שיש לשלם כעוסק מורשה כדי להיות מבוטח על פי חוק. גם כאן, גובה התשלום החודשי נקבע לפי מחזור ההכנסות, סטטוס, גיל וכו'.

אל חשש, זה אולי נראה מאיים ומתיש, אבל כל עוד אתם מאמינים בעסק שלכם, שום דבר לא צריך לעצור בעדכם.

מה עוד צריך לדעת?

בשונה מעוסק פטור, לעוסק מורשה יש יותר דברים שהוא צריך לשים לב אליהם, הן מאחר ונפח הפעילות גדול יותר והן בגלל שאופי העסק נחשב למורכב יותר. דברים כגון:

  1. יש להוציא חשבונית מס על כל עסקה.

  2. יש לגבות מלקוחות מעמ על כל עסקה.

  3. יש לנהל פנקסי חשבונות.

  4. יש להגיש דו"ח שנתי על הכנסות והוצאות.

  5. יש להגיש הצהרת הון.

עלות פתיחת תיק עוסק מורשה

לפתוח עוסק זוהי זכותנו וזה לא עולה לנו כסף. עם זאת, בדרך כלל מומלץ להתייעץ עם רואה חשבון כדי להימנע מטעויות מיותרות שיכולות לעלות לכם כסף אחר כך. בנוסף, רו"ח יכול להעניק לכם שירות ומידע אישי בהתאם לסיווג והסטטוס הספציפי שלכם, וכן להתנהל בשמכם עם הדוחות השנתיים שצריך להגיש והטפסים השונים.

לרוב, רואי חשבון דורשים תשלום שנתי של X ש"ח בעבור הניהול השוטף של העסק מול רשויות המס וסכום כסף נוסף בעבור פתיחת העוסק המורשה והגשת דוחות שנתיים. לכן מומלץ לברר לעומק מה השירות כולל ולשאול לגבי כל הפרמטרים שציינו במדריך.

כל רואה חשבון דורש סכום אחר בהתאם לאופי פעילות העסק, נפח מחזור ההכנסות וכן יש גם התייחסות למשרד רו"ח עצמו, גודלו והמוניטין.

המחירים הממוצעים שאנו מכירים עומדים על הסכומים הבאים -

  1. פתיחת תיק עוסק מורשה כ- 300 שקלים.

  2. דוח שנתי כ- 1000-1500 ש"ח.

  3. הצהרת הון כ- 500 שקלים.

יתרונות עוסק מורשה בישראל

א. היתרון התדמיתי - הסיווג כעוסק מרשה כשלעצמו משדר של עסק רציני ורווחי, בעל מוניטין והכנסות גבוהות יותר מעוסק פטור. בדרך כלל עסקים גדולים וחברות יעדיפו לעבוד עם עוסק מורשה מאשר עם עוסק פטור המאופיין בנפח פעילות ועסקאות נמוך יותר.

ב. החזר המעמ' - היתרון הגדול של העוסק המורשה הוא האפשרות להזדכות על תשלומי המעמ' בגין רכישות שביצע לטובת העסק (מה שנקרא הוצאות מוכרות). למשל, אם קניתם מחשב חדש המשמש את העסק ב- 5,000 שקלים (כולל המע"מ), תקבלו חזרה כזיכוי את סכום המעמ ששולם ובמקרה זה 585₪.

פתיחת עוסק זה הצעד הראשון בדרך לעצמאות כלכלית

זהו, הגיע הזמן שלכם לנהל את העסק, להפוך אותו לרווחי ולהשקיע בצמיחה המתמדת שלו. פתיחת עסק בישראל אינו נתפס כפשוט בהתחלה, חבלי הלידה של התנהלות מול שלושת הגופים שציינו למעלה, לעיתים מרתיעה רבים. אך חשוב לציין שהחלק העיקרי, המתאגר והמעניין יותר הוא תפעול העסק, ניהולו באופן שוטף, להרוויח כסף ממנו ולשמור על הלקוחות מרוצים.

לעיתים כדאי לקחת יועץ מס או רו"ח חשבון אשר יסיר ממכם את כאב הראש ויידע להתנהל מול 3 הרשויות, בשבילכם.

    659
    6