top of page
  • תמונת הסופר/תAdmin

פתיחת חברה בע"מ: המדריך המלא מא' עד ת'

עודכן: 24 במאי 2021

ההכנסות החודשיות והרווחים שלך גודלים בצורה משמעותית? רשות המסים לוקחת לכם הרבה מאוד כסף? יכול להיות שהגיע הזמן לפתוח חברה בע"מ. מתי צריך חברה, למה ואיך עושים את זה?

איך לפתוח חברה

לרבים יש את החלום והיוזמה לעשות הרבה כסף ולהצליח בחיים. כאשר אדם פותח חברה, אין ספק שזה אומר שהוא עבר ל"מגרש של הגדולים". כולנו צריכים לשאוף לשם ועם עבודה קשה והתמדה נוכל לקצור את הפירות והיתרונות שמוסד ה"חברה" מעניק בישראל.

בדרך כלל, חברה בע"מ פותחים כאשר ההכנסות החודשיות ושורת הרווח גדלה בצורה משמעותית מבעבר.


במדריך הבא נפרט צעד אחר צעד מזה חברה בע"מ, במה היא שונה מצורות התאגדות אחרות ואיך מקימים חברה במס' ימים של עבודה.


מהי חברה בע"מ?

חברה בע"מ (בעירבון מוגבל) היא צורת התאגדות חוקית מוסכמת לניהול עסק והיא בעלת רשות חוקית לפעול בתחום שלמטרתו היא קמה בצורה עצמאית. אחד היתרונות העיקרים הגלומים בפתיחת חברה, היא ההפרדה הכמעט מוחלט שמתקיימת בין בעלי החברה לבין החשבונות, הנכסים והחובות שלה.

ההבדלים בין חברה בע"מ לבין עוסק מורשה?

רבים לא באמת מבינים מה ההבדלים בין חברה בע"מ לבין העוסק המורשה, מה עדיף לפתוח, מתי וכו'.

הנה 4 ההבדלים המרכזיים בין השניים -

1. יישות עצמאית – בניגוד לעוסק מורשה המהווה את האדם שמאחוריו, חברה בע"מ היא ישות משפטית עצמאית ונפרדת מהבעלים שלה. מקים החברה נחשב לבעל מניות והוא אינו בעל אחריות משפטית על התנהלות החברה. כלומר אם החברה תיכנס לחובות או מצוקה כלכלית, לא ניתן לתבוע את בעלי המניות או המנהלים לתשלום החוב, אלא רק את החברה עצמה (מלבד אם מתקיים חריג לפי סעיף 6 לחוק החברות).


2. מס' החברה - בניגוד לעוסק שמספרו הוא תעודת הזהות של האדם, חברה בע"מ מקבלת מס' חדש משל עצמה. זאת כדי לבטא את ההפרדה בין החברה עצמה לבין מי שהקים או מנהל אותה.


3. הנהלת חשבונות - על מנת להקים חברה בע"מ יש לשלם תשלומים, אשר חלקם חד פעמיים וחלקם קבועים, כמו אגרה שנתית או תשלום לעורך דין ורואה חשבון. מכאן שתפעול של חברה בע"מ הוא יקר יותר מאשר של עוסק מורשה, אך העלויות הללו מגיעות עם יתרונות הקשורים לתכנון מס.


4. מס – עוסק מורשה משלם מס לפי מדרגות הכנסה, שנקבעות על ידי רשות המסים, כך שבמקרים מסוימים שיעור המס יכול להגיע גם ל- 50%. בחברה בע"מ בעל המניות משלם מס של 23% (נכון לינואר 2021), על המשכורת שהוא מושך.


למה כדאי להקים חברה?

לשלם פחות מסים

אם אדם מאוגד כעוסק מורשה אך הרווחים שלו גבוהים מאוד (מעל ל- 25,000 ₪ בחודש), סביר להניח שעדיף לו כלכלית להקים חברה בע"מ. כאשר אדם מוגדר כעוסק מורשה, הוא מחויב במס על כל הרווחים שלו, כך שהמס עלול להיות גבוה מאוד ולהגיע אפילו ל- 50% מהרווחים שלו. מנגד, בחברה בע"מ בעל החברה מקבל משכורת מהחברה ומחויב במס רק על סכום זה, כמו כל אדם שכיר אחר. המיסוי על החברה עצמה מתבצע במסגרת של מס חברות, בעוד שמשכורת הבעלים הינה הוצאה מוכרת. מס החברות עומד על שיעור של 23%, כך שקיים הפרש גדול בין סכום השכר אשר יתקבל בין עוסק מורשה לחברה בע"מ.


הפרדת נכסים ככלי למיזעור סיכונים אישיים

חברה בעמ היא גוף משפטי נפרד מבעליו. לכן, בעת משבר כלכלי וחובות של החברה, לא ניתן לתבוע את בעלי המניות לתשלום החובות (בשונה מעוסק מורשה). החברה מהווה מעין רשת בטחון עבור הבעלים והמנהלים, שאינם אחראים אישית. כלומר, הנושים לא יוכלו לעקל את חשבון הבנק\רכב של בעלי החברה, אלא את החשבון של החברה עצמה.


יוקרה בהתקשרויות ועסקים

כדאי לפתוח חברה בע"מ כאשר אתם מתכננים פעילות עסקית גדולה, גיוס משקיעים, מיזוג וכדו'. כאשר מדובר בחברה, צדדים אחרים מעניקים לכך חשיבות גבוהה יותר ומעדיפים להתנהל עימכם ולא עם עסק קטן.



איך לפתוח חברה בעמ' - כל השלבים

זה אולי נשמע מורכב, אבל על מנת לפתוח חברה בע"מ יש לעבור 5 שלבים בלבד:

פתיחת חברה בע"מ
פתיחת חברה בע"מ - איך זה עובד

1. בחירת שם לחברה

הדבר הראשון שאנו צריכים הוא שם. מאחר ואין זה וודאי שכל שם שנרצה, יאושר על ידי רשם החברות (הרשות המוסמכת של המדינה לרישום חברות בישראל), מומלץ להציע 3 שמות לפי סדר חשיבות.

בחירת שם לחברה בעמ

כאשר רשם החברות מחליט האם לאשר שם של חברה, הוא מתחשב ב-4 דברים מרכזיים:

  • השם לא עומד בניגוד לחוק\או תקנה מסויימת. למשל, שם חברה אינו יכול לכלול את המילה "ירושלים", מבלי שקיבלתם אישור מאת הוועדה המוסמכת מטעם שר המסחר והתעשייה (מקור: כאן).

  • השם אינו מטעה או דומה\זהה לחברה אחרת שכבר קיימת בשוק.

  • השם אינו נוגד את תקנת הציבור או פוגע ברגשותיו. מדובר בסעיף רחב שמעניק לרשם החברות שיקול דעת האם לפסול שם. למשל, "חמאס סדר בעניינים בע"מ", או חברת "אלוהים הכל יכול", אלו שמות שיכולים לפגוע ברגשות הציבור ולכן ייפסלו.

  • הצורה החיצונית והטכנית של השם - שם החברה חייב להיות בעברית (ניתן לצרף תרגום מדוייק או שעתוק באנגלית). כמו כן, ישנם תוים וסימנים שלא ניתן לכלול כמו + [ ] / ; $ < ^ @ * % # ? ~ קו מפריד (–) וספרות רומיות בשם העברי.

טיפ חשוב שכדאי להכיר ‼️️ - הריצו בדיקה במאגר רשם החברות כדי לבדוק האם השם שחשבתם עליו קיים כבר. איך עושים את זה, נכנסים למאגר כאן, מזינים את השם ובודקים.


2. הכנת מסמכי הרישום

המסמכים הנדרשים לצורך פתיחת חברה הם:

א. בקשה לרישום חברה - טופס ממשלתי למילוי, הניתן להוריד כאן.

ב. הצהרת בעלי מניות - ניתן להשתמש בנוסח המוצע בבקשה לרישום חברה. טופס זה צריך להיות מאומת על ידי חתימת עורך דין.

ג. הצהרת דירקטורים - יש לבחור דירקטוריון שיהיה אמון על קביעת מדיניות החברה, היעדים, האסטרטגיה ואופן הניהול שלה. ניתן להוריד את טופס ההצהרה - כאן. שימו לב שיש צורך באימות עורך דין.

ד. תקנון החברה - יש לנסח תקנון פורמלי, שמהווה תנאי להקמת כל חברה בע"מ והינו ההסכם בין החברה לבעלי המניות שלה. (שימו לב שהפרטים בתקנון צריכים להיות זהים לאלו בהצהרת בעלי המניות). התקנון צריך להכיל את שם החברה, מטרות החברה, פרטים על ההון הרשום שלה ופרטים על בעלי המניות.

ה. טופס הגשת מסמכים - ניתן להוריד כאן ולמלא.

ו. אישור תשלום אגרת רישום - אגרה חד פעמית בעלות של 2,645 ₪ למי שרוצה לפתוח על ידי הגשה ידנית או 2,176 ₪ למגישים באופן מקוון. יש לשלם באתר שירות התשלומים הממשלתי - כאן.


3. שליחת המסמכים

ניתן להגיש את המסמכים באמצעות שליחתם בדואר לרשות התאגידים בירושלים בכתובת - ירמיהו 39, ירושלים מגדלי הבירה, בניין 1, קומה 10, ת"ד 28178, מיקוד 9128101.

ניתן גם להגיש בהפקדה לתיבה הממוקמת בלשכת ירושלים, בשעות קבלת קהל בלשכת רשם החברות בירושלים או תל אביב. ניתן לעשות את הכל גם באונליין כפי שנפרט בהמשך.


4. אישור הבקשה

לאחר שהמסמכים התקבלו אצל רשם החברות, תיבחן בקשתכם לפתיחת החברה. עד 3 ימי עסקים, תקבלו את תעודת ההתאגדות ותיק החברה לכתובת המייל שהזנתם.

*אם הבקשה לא אושרה, תקבלו הודעה על כך למייל עם הוראות לתיקון.

תעודת התאגדות של חברה
תעודת התאגדות של חברה


5. פתיחת תיק ברשויות המס והביטוח הלאומי

זהו השלב האחרון בתהליך, בו עלינו להיות מוכרים במעמ', רשות המסים וביטוח לאומי. יש לפתוח תיק לחברה בכל אחד מהגופים הללו ולפי הסדר שציינו, כאשר תעודת ההתאגדות בידכם. נציין שהגופים הללו טרם התקדמו ל- 2021 ויש לגשת פיזית לכל סניף ולמלא את הטפסים. למי שרוצה לחסוך את הכאב ראש הזה, ניתן להיעזר בשירותי רו"ח מוסמך שיכול לבצע את הכל באונליין ותוך ימים ספורים בלבד.


זהו! כעת יש חברה בע"מ על שמכם ואפשר להתחיל בעסקים :) . רוצו 🏃 לחנות החותמות הקרובה וצרו חותמת אישית עם מס' החברה ושמה.


פתיחת חברה מקוון

תהליך פתיחת החברה אונליין הוא פשוט ונוח, וכאמור גם יחסוך כמה מאות שקלים שכן האגרה נמוכה יותר. על מנת לבצע את פתיחת החברה באופן מקוון יש להגיש את מסמכי ההתאגדות שציינו למעלה, באתר רשם החברות - כאן (רק מי שרשום למערכת ההזדהות הממשלתית יכול לבצע זאת). לטופס המקוון יש להעלות את כל המסמכים החתומים על ידי עורך דין.



טיפים לפתיחת חברה בע"מ

1. ניהול מסמכי החברה בצורה ממוחשבת: לא מומלץ לנהל את מסמכי העסקאות של החברה באופן ידני שאינו ממוחשב. כך עלולים להתפספס מסמכים חשובים שיעוררו בעיות בשלב מאוחר יותר.

2. ניהול ספרים לפי תחום העיסוק: ישנם ספרי הנהלת חשבונות ייעודיים למקצועות מסוימים. יש לוודא כי אתם עושים שימוש בספר הנכון לעיסוק שלכם.

3. רואה חשבון נעים: היעזרו ברו"ח נעים הליכות ואמין, שכן הוא אחראי לניהול החשבונות והמפגש שלכם עם רשויות המס. חשוב שתוכלו לסמוך עליו שיעשה את העבודה על הצד הטוב ביותר, אחרת יכולים לצוץ נזקים כספיים בשלבים מאוחרים יותר.

4. שמירת ספרי העסק: יש לשמור את מערכת החשבונות של העסק במשך 7 שנים על פי חוק. גם אם נראה כי עבר זמן, חשוב לוודא כי אתם לא נפטרים מספרי הנהלת החשבונות מוקדם מדי.


הקמת חברה בע"מ – סיכום

לפתוח חברה בע"מ בישראל זהו תהליך לא מורכב במיוחד, אך שכן דרוש בו התייעצות עם גורם מוסמך, כגון רו"ח או עורך דין. לא כולנו מכירים את השינויים והרפורמות בחוק וכן את דרכי ההתנהלות עם רשויות המדינה. במקרים אלו, בדרך כלל עדיף לתת למי שמומחה בזה וזו העבודה שלו, לנהל את זה בשבילכם בזמן שאתם מתרכזים בלייצר כסף ולקדם את החברה שלכם.

עם זאת, זכרו שגם אם העסקתם רואה חשבון או עורך דין, אין זה פוטר אתכם מאחריות במידה והוא עשה טעות בדיווחי מס, דוחות שיש להגיש וכו'. לכן, חשוב לבדוק גם את עבודת הרו"ח ולקבל המלצות עליו טרם העסקתו.

444 צפיות

רוצה לקבל את המדריך המלא לכסף באינטרנט ב- 2023? לאיזה מייל תרצה\י שנשלח לך אותו?

מעולה! המדריך מחכה לך במייל

bottom of page