יותם גוטליב

12 פבר 20194 דקות

אל תספידו את הביטקוין: הנה מה שצפוי לשוק הקריפטו בשנת 2019

עודכן ב: 20 ינו 2023

אחרי זוועות דצמבר השחור ושנת 2018 הפאסימית שבאה אחריה, נראה שרבים כבר אמרו קדיש על שוק הביטקוין והמטבעות הוירטואלים. אך האם הביטקוין אמר את מילתו האחרונה? לדעתנו, ממש ממש לא. במאמר הבא נספר לכם מה היה, למה היה ומה הצפי שלנו לשנת 2019 בכל מה שנוגע לשוק הקריפטו.

הביטקוין נולד בשנת 2008 איפשו שם ביפן, כך אומרים ע"י אדם או קבוצה שנקראים סאטושי נאקמוטו. ביטקוין הוא המטבע הדיגיטלי הביזורי הראשון שאינו תלוי באף ממשלה, מדובר במערכת של כסף מזומן אך דיגיטלי המבוסס על רשת של עמיתים. תוכלו לקרוא בהרחבה מהו הביטקוין ואיך לקנות אותו כאן.

כבר כמה שנים שהביטקוין מייצר כותרת ומעורר הדים רבים ברחבי העולם. מצד אחד יש לנו את אלו המבקרים אותון ואינם רואים בו יותר מאשר בועה זמנית שסופה להיעלם, ואילו אחרים מאמינים בהצלחתו של הביטקוין ומאמינים מאוד בטכנולוגית הבלוקצ'יין שהוא הביא. ובינתיים בחלוף הזמן שער הביטקוין עולה ויורד בצורות קיצוניות וכל שינוי בשערו מביא לקריאות ”אמרנו לכם“ מצד זה או אחר, בהתאם למגמה.

מה קרה לביטקוין בשנת 2018

שנת 2018 הייתה שנה אדומה עמוסה בירידות שערים לביטקוין והמטבעות הוירטואלים (יש שמכנים אותה אף כשנת מרחץ הדמים של שוק הקריפטו). רבים מהמטבעות הוירטואלים נעלמו כלא היו ורובם איבדו עשרות אחוזים משוויים. למה זה קרה? אין תשובה חד משמעית, הסברה הרווחת היא, שעקב ההד התקשורתי וההייפ סביב הביטקוין ומטבעות הקריפטו, מיליוני אנשים ברחבי העולם ניסו לתפוס טרמפ על כרכרת המזומנים הזאת והכניסו המון המון "כסף טיפש".

מה הכוונה? אנשים ללא ידע שבכלל לא ידעו מזה בלוקצ'יין ואיך עובד הביטקוין, השקיעו סכומי כסף אדירים במטרה למנף אותו בעשרות אחוזים, כי שמעו שערך הביטקוין לא מפסיק לעלות. כך קרה שבזמן של מס' חודשים ספורים נכנסו לבורסות של שוק הקריפטו מעל 300 מיליארד דולר. עם התיאבון הגדול לכסף, מגיעים הרמאים שהשיקו מגוון מטבעות שיטקוין (מטבעות ללא כל ערך, שנועדו אך ורק לגייס כסף קל מהציבור) והחלו לפגוע באמון שניתן לשוק הקריפטו.

עוד דבר שתרם לפגיעה באמון המשתמשים, הוא העובדה שכמה וכמה בורסות נפרצו ונגנבו מהן מאות מיליוני דולרים במטבעות וירטואלים השייכים למשתמשים פרטיים. שמועה לא פחות נחשבת, היא שהכרישים הגדולים, אלו שהשקיעו בהתחלה כשהביטקוין היה שווה כמה סנטים, החליטו לממש רווחים גדולים עקב עליית שער הביטקוין, מהלך זה גרם ליציאה של סכומי כסף עצומים מהשוק. כך קרה שבימי הראשונים של שנת 2018 שוק המטבעות הוירטואלים נאמד בסכום שיא של כל הזמנים ובסך של כ- 813,871,000,000$ ובסוף 2018 בסך של- 127,872,000,000 $ (ירידה של מעל 600 מיליארד דולר)

אז מה צפוי לנו בשנת 2019 בתחום הביטקוין?

על פי התחזיות של WEISS RATING (חברה אמריקאית ותיקה אשר הוקמה בשנות השבעים ועוסקת בניטור שירותים והשקעות פיננסיות) הביטקוין צפוי לשבור השנה שיא של כל הזמנים. החברה מציינת במפורש שביטקוין הוא המטבע המוביל בין כל המטבעות הדיגיטליים ומשתמשת בביטוי הזהב של המטבעות הדיגיטליים. על פי הניתוח, יעילות השימוש בביטקוין והביטחון שהוא מעניק צפויים למשוך אליו יותר ויותר השקעות.

שנת 2018 לא הייתה שנה טובה לביטקוין והאנליסטים של וויס משווים זאת לשנת 2015 שגם בה כבר נכתבו הודעות הפטירה של הביטקוין. אך במהרה הביטקוין הוכיח שההספדים שנכתבו לו, היו מוקדמים והגיע לשיא חדש. ערכו של הביטקוין ירד השנה בצורה קיצונית אך רבים ממשיכים להחזיק במטבע וחלקם אף מנצלים את ירידות השערים לצורך השקעות נוספות במטבע. נתונים אלו גורמים לאנליסטים להאמין שאחרי השפל יגיע שיא גדול מאי פעם. האנליסטים גם מתנגדים לקביעה ששנת 2018 הייתה שנה רעה לביטקוין, אמנם ערכו ירד אך לפי דעתם מעמדו התחזק.

מעבר לזאת תחזיות האנליסטים מדברות על מומנטום שיעלה למעלה את כל המטבעות הדיגיטליים לשערי שיא ויותר ויותר גורמים יאמצו את השימוש במטבעות דיגיטליים. אך במקביל יתכן כי חלקם של המטבעות הדיגיטליים ייעלמו, אלו אשר אינם מציעים שום חידוש טכנולוגי.

תחזיות בערבון מוגבל

שערי מטבעות עולים ויורדים בהתאם לכוחות הפועלים עליהם. אך כאשר אנו מדברים על ביטקוין קשה לנו לנתח מהם הכוחות הפועלים עליו. הביטקוין הוא מטבע חדש (רק עשר שנים באוויר) המייצג קונספט חדש בשוק הכספים ולא ניתן לנתח אותו באותם הכלים בהם אנו מנתחים וחוזים שינויים בשערי מטבעות כמו הדולר והשקל לצורך הדוגמה. ברור לנו שחלק מהכוחות הפועלים עליו הם כוחות פוליטיים וגם הרגולציה של הביטקוין עדיין נמצאת בשלבי התפתחות. אלו הם בין היתר הגורמים המביאים לתנודתיות קיצונית בשער המטבע וכנראה שנדרש עוד זמן עד ששער הביטקוין יגלה יציבות. השאלה באיזה שער הוא יתייצב.

קשור: איך לזהות את המטבע הוירטואלי שיכול להיות הביטקוין או האיתריום הבא

נקודה מעניינת ומעודדת לחסידי הביטקוין הוא היקף העסקאות במטבע זה, מדד שבהחלט ראוי להתייחס אליו. בתחילת דרכו לפני עשר שנים, הביטקוין משך את תשומת לבם של מעטים אשר בעיקר נצמדו אליו מסיבות אידאולוגיות ואנטי ממסדיות. אך הפעם הוא נכנס אל המיינסטרים והיקף הפעילות בו רק הולך וגדל. אם בשנת 2009 היו לנו כ- 5,000 עסקאות ביטקוין בחודש, את שנת 2017 סיימנו עם קרוב ל- 10 מיליון עסקאות בחודש, נתון המחזק את הטענה שהביטקוין הולך ומתחזק בצרה עקבית ללא תלות בשער המטבע.

אם תחפשו בגוגל "האם שער הביטקוין יעלה?" תקבלו קשת של תשובות מפי מלומדים ואנליסטים מתחזיות של ירידה לשווי אפס ועד לתחזיות שהביטקוין יחצה את רף ה- 300,000$.

אך תחזיות לפעמים מזכירים מעט את סקרי הבחירות. שמעון פרס ז“ל השווה פעם סקרים לבושם, טוב להריח אותם אבל לא לשתות אותם - ימים יגידו מה באמת יקרה. כל שנותר לנו הוא להאמין במשהו וללכת אחריו.

*כל האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ השקעה ואין להסתמך עליו באופן בלעדי, שכן הכתבה מהווה דעה אישית של הכותב.

#ביטקוין

    619
    0