top of page

זכויות יוצרים באינטרנט: כל מה שצריך לדעת על הפרת תוכן ברשת

עודכן: 1 באפר׳ 2023

הפרת זכויות יוצרים באינטרנט היא אחת הבעיות הנפוצות ביותר עבור יוצרים, מאז ומתמיד, בעיקר בעידן הדיגיטלי של היום.


העתיקו את המאמר שפירסמת בבלוג?


שכפלו חלקים מהקורס הדיגיטלי שלך ומכרו אותו כאילו זה שלהם?


במדריך הבא נפרט מה אפשר לעשות ואיך מתמודדים עם מישהו שהעתיק ממכם תכנים.


אחת הבעיות הנפוצות ביותר של יוצרי תוכן היא הפרת זכויות יוצרים באינטרנט שמהווה גן עדן להעתקות, גניבות, שכפולים והעתקות, עקב האנונימיות הרבה שהרשת מספקת.

עמלת, חקרת, הבאת נתונים, אספת מידע, ישבת וכתבת את התוכן ובסוף איזה חאפר מעתיק אותך מילה במילה ומפרסם במדיה שלו את מה שיצרת, כאילו זה שלו.

המאמר הבא מדבר בעיקר על גניבת תוכן כתוב, אבל בהחלט ניתן להסיק ממנו על כל הפרת זכויות בכל יצירה אחרת - מוזיקה, תמונות, סרטונים וכדו'.

הפרת זכויות יוצרים באינטרנט - כולנו סובלים מזה

לא אחת, תפסנו מספר פעמים אתרים ששכפלו תכנים שכתבנו באתר, הציגו אותם באתר שלהם כאילו הם היוצרים. חלקם אף כתב אותם כתיאור לדפי שירות\מוצר שהם מציעים למכירה. זה מעצבן, זה משגע, זה פוגע ויכול גם לפגוע בשיווק הדיגיטלי של העסק.


לכן נולד המאמר הבא, שהינו תולדה של העתקות והפרת זכויות יוצרים ברשת.

החלטנו שאנו לא יושבים בשקט ופעלנו כנגד 2 מעתיקנים. התייעצות עם עורך דין, מכתבי התראה חותמות ומסירות משפטיות. בסופו של דבר 2 האתרים שהעתיקו מאיתנו הסירו מייד את התכנים עם קבלת מכתב התראה ושם זה נגמר. ברור שיכולנו לפעול מיד בתביעה משפטית ולתבוע את הנזק והעוול, אך מהתייעצויות שונות גילינו שמדובר בהליך מעט ארוך, לעיתים מורכב. עבורנו זה פשוט לא השתלם בשלב הזה מאחר והנזק לא היה כה גדול.

את מכתב ההתראה ששלחנו אנו מצרפים בסוף המאמר, לשימושכם האישי.



איך לגלות שהפרו זכויות יוצרים והעתיקו תוכן מהאתר שלי

לא תמיד תדעו שהעתיקו מאתר האינטרנט שלכם, אך יש מספר כלים כדי שיסייעו לכם לגלות -

  1. קופיסקייפ (CopyScape) - כלי מקצועי ביותר לאיתור העתקות באינטרנט. גם האוניברסיטאות והאקדמיות בארץ ובעולם משתמשות בו לאיתור עבודות מועתקות של סטודנטים. מה עושים? מזינים את כתובת האתר שלכם בכלי, ומקבלים את כל שכפולי הטקסטים הקיימים ברשת לתוכן הקיים בעמוד הזה. במקרים מאוד נדירים, הוא יכול לפספס ולכן אפשר לבצע בדיקות בכלים נוספים. (שימו לב שהכלי בודק עמוד בצורה פרטנית, לא תוכלו למשל להזין את כתובת אתר הבית שלכם ולמצוא העתקות לכל העמודים הפנימיים באתר. יש לבדוק בצורה פרטנית כל עמוד).

  2. גוגל - מעתיקים משפט מסוים מתוך מאמר באתרכם, ומזינים בשורת החיפוש. במידה ויהיה משפט זהה במקום אחר, גוגל תציג לכם את האתר.

  3. סרץ׳ קונסול - לעיתים, המעתיקן כל כך עצלן, שכאשר הוא מעתיק טקסטים שלמים, הוא לא טורח לבדוק האם מוטמעים כבר לינקים פנימיים בתוך התוכן. כך, קורה מצב שהוא מעתיק לאתר שלו תוכן שכולל קישורים לדפים פנימיים באתר שלכם (מקרה אמיתי שקרה לנו). הלינקים הללו יופיעו בכלי הסרץ קונסול בלשונית "קישורים". שווה מפעם לפעם לעשות בדיקה של האתרים שמקשרים אליכם.


ההגנות בחוק נגד הפרת זכויות יוצרים באינטרנט

כדי להתגונן מפני העתקות והפרות זכויות יוצרים באינטרנט, המחוקק הישראלי יצר מספר חוקים רלוונטיים. סעיפי החוק השונים יכולים לסייע ליוצרים, לתבוע כספית או לדרוש מהמעתיקן את הסרת התכנים.


1. הגנה על תוכן מכוח חוק זכויות יוצרים

החוק העיקרי שבו יוצר התוכן יוכל להשתמש כדי לתבוע את המגיע לו מן המעוול (פירוש: מפר הזכות, המעתיקן) הוא חוק זכויות יוצרים (לינק לחוק). חוק זה הוא מהחדשניים שנוסדו בישראל ובכלל בעולם המשפט המערבי. החוק מספק ליוצר הגנה וזכות פיצויים כמעט אוטומטית מן המעתיקן. מומלץ לכל יוצר תוכן לעיין ולקרוא אותו (לא מדובר על חוק מורכב מידי והוא כולל 78 סעיפים בלבד).



4 הסעיפים העיקריים בחוק זכויות יוצרים שכדאי להכיר בנוגע להעתקת תוכן:

מהי יצירה לפי החוק? נשאלת השאלה, האם כל תוכן שנכתוב הוא יצירה המוגנת מפני הפרה בהתאם לחוק.

סעיף 4 קובע:

  • (א) זכות יוצרים תהא ביצירות אלה: (1) יצירה מקורית שהיא יצירה ספרותית, יצירה אמנותית, יצירה דרמטית או יצירה מוסיקלית, המקובעת בצורה כלשהי; "יצירה ספרותית" – לרבות יצירה המבוטאת בכתב, הרצאה, טבלה, לקט, וכן תוכנת מחשב.


מכך ניתן להסיק כי, מאמר בבלוג הינו יצירה או תמונה שצילמתם/ערכתם בצורה ייחודית הינה יצירה, כל עוד הוא מובא כביטוי אישי ייחודי.

דוגמאות נוספות: קריאייטיב ייחודי למודעת פייסבוק, פוסט המבטא בכתב רעיון מקורי, תמונת אינסטגרם ועוד. חשוב להבין שכל רעיון המבוטא בצורה ייחודית ומוחשית, יכול להיות מוגן בזכויות יוצרים.

מה ברוב הסיכויים לא ייחשב כיצירה: סקירת מוצר בחנות אונליין, מפרט טכני, עריכת פושטושופ פשוטה לתמונת סטוק ועוד.



סעיף 11 לחוק קובע שליוצר יש זכות בלעדית לעשות ביצירתו כל שירצה, כגון העתקתה, העמדתה לרשות הרבים, פרסומה, השכרתה ועוד. כלומר יוצר התוכן רשאי לעשות בתוכן שלו כל מה שעולה על רוחו. הסעיף גם קובע כי ליוצר, ורק ליוצר, יש את הזכות להעביר את השימוש והזכות ביצירה לאנשים אחרים.


סעיף 47 לחוק קובע כי מי שמפר זכות זו ועושה שימוש ביצירה ללא רשותו של יוצר היצירה\בעל הזכויות ביצירה - הינו מפר זכויות יוצרים על פי החוק.

שימו ♥️ - פרק ד' לחוק מציין שימושים מותרים שניתן לעשות ביצירה של אדם אחר, מבלי שהדבר ייחשב להפרה. מומלץ לעיין בו.


סעיף 56 קובע את זכותו של היוצר לתבוע את מפר הזכויות בפיצויים של עד 100,000 ש"ח וזאת מבלי להוכיח את נזקו.

תשומת ה- ♥️ שניתן לתבוע גם על סכום גבוה יותר, אך במקרה זה יש להוכיח את הנזק שנגרם ליוצר, כתוצאה מהפרת הזכויות.

העתקת תוכן לפי חוק זכויות יוצרים
סעיף 47 לחוק זכויות יוצרים


3. פקודת הנזיקין גם יכולה לסייע במקרה של הפרת זכויות יוצרים באינטרנט

פקודת הנזיקין נועדה לפצות אדם שניזוק בדרך כלשהי, מתוך מטרה להשיב את המצב, כמה שאפשר, לקדמותו - לפני קרות הנזק. הפיצוי (שבדרך כלל הינו כספי), נועד להביא להשבת המצב לקדמותו כמה שיותר.

כלומר, היה ומישהו עשה כלפיך נזק, אשר פגע בך בצורה שניתן לכמת את נזקה בסכום מסוים, זכותו של הניזוק לתבוע סכום זה.

במקרה שלנו, כאשר הפרת זכויות יוצרים באינטרנט המתבטא בהעתקת תוכן, מזיקה ליוצר. לכן ליוצר קמה הזכות לתבוע מכוח הפקודה.


דוגמאות לנזקים:

  • א. העתקת התוכן גורמת למשתמשים פחות להתחבר לתוכן שלכם, מאחר וכנראה אינכם ייחודיים. יכול להיות שנוצר מצב שבעיני הגולש, אתם הוא המעתיק. יכול להיות שהמותג שלכם נחלש.

  • ב. פגיעה מוחשית בהכנסות שלכם. למשל העתקת קורס דיגיטילי, או פרקים ממנו והצעת הקורס בפלטפורמה אחרת במחיר זול יותר.

  • ג. שכפול התוכן גורם לירידת הדירוג שלכם בגוגל המזהה תוכן משוכפל. חשוב להבין שגוגל לא סורק את האתר שלנו בכל שנייה ולכן אם פירסמתם מאמר באתר ויום אחרי (או אפילו שבוע אחרי) מישהו העתיק אותו לאתר אחר, לא בטוח שגוגל תידע לזהות מי המעתיק.

  • טיפ חשוב - פרסמתם מאמר\פוסט\עמוד באתרכם, הגישו אותו מייד לסריקה בגוגל סרץ' קונסול - כך תבטיחו שגוגל תאנדקס אתכם כמה שיותר מהר. איך עושים את זה? נכנסים לסרץ' קונסול, מזינים את כתובת העמוד ומבקשים מגוגל לאנדקס אותו.

סריקת עמוד גוגל סרץ קונסול
הגישו בקשה לסריקת העמוד בגוגל

שימו לב- עוגמת נפש, על אף שלפעמים היא מאוד כואבת, קשה מאוד לתביעה. לרוב, לא נוכל לתבוע פיצוי על עוגמת הנפש שנגרמה ליוצר כתוצאה מהעתקת פרי עמלו.


מה לעשות אם מישהו ביצע הפרת זכויות יוצרים באינטרנט כלפיי?

גיליתם שמישהו העתיק, שיכפל ובקיצור הפר את זכויות היוצרים שלכם?

קודם כל, חשוב לתעד את הכל, צילומי מסך של התוכן המופר לרבות ה- URL של האתר.

לאחר מכן, הנה כמה אפשרויות פעולה שתוכלו לנקוט-

  1. בקשו ממנו להוריד- אבל אנחנו לא מתכוונים שתבקשו יפה או ״אם אפשר״ וכדו׳. שלחו למפר הזכויות הודעה ברורה שאם התוכן המועתק לא יימחק תוך זמן מוגדר (למשל 48 שעות) בכוונתכם לפעול לנקיטת הליכים משפטיים כנגדו. תוכלו לעשות שימוש במכתב ההתראה לדוגמא שצירפנו בסוף המאמר.

  2. מכתב התראה מעורך דין- מומלץ כאשר מדובר על הפרה בוטה שפוגעת לכם בהכנסות. זה יעלה לכם כסף, אבל יגדיל את הסיכוי למחיקת התוכן מהר יותר ולצמצום הנזק בהקדם.

  3. תתבעו את הב....- אין חובה כלשהי בחוק לשלוח מכתב התראה או הודעה כלשהי לפני תביעה על זכויות יוצרים. תוכלו להגיש תביעה ישירות לביהמ״ש (ביהמ"ש שלום או תביעות קטנות, תלוי בסכום הפיצוי הנדרש).

  4. הגישו תלונה למרכז התלונות של גוגל - ניתן להגיש לגוגל בקשה להסרת התכנים המועתקים מתוצאות החיפוש - כאן. מומלץ לצרף כמה שיותר צילומי מסך והוכחות שאתם הבעלים של התכנים.


מכתב התראה על הפרת זכויות יוצרים לדוגמא

אם העסקת עו"ד היא עסק יקר עבורכם בשלב זה, וכדי לא להשאיר אתכם עם מלאכת הכתיבה לבד, החלטנו לשתף במכתב התראה על הפרת זכויות יוצרים לדוגמא. שימו לב שהמכתב כתוב בהתאם לנסיבות המקרה הספציפי שלנו ולכן מי שיעשה בו שימוש יצטרך לעשות התאמות ושינויים בהתאם. אם השתשמשתם במכתב נשמח שתפרגנו לנו בתגובות, עם הסיפור האישי שלכם :) .

  • שימו ♥️: חל איסור להשתמש במכתב לצרכים מסחריים (מכירת המכתב לצדדים אחרים, הצעתו בחינם באתרכם וכדו'), אלא רק בעבור שליחתו למי שהעתיק ממכם תוכן.

להורדת המכתב - לחצו כאן.



סיכום הפרת זכויות יוצרים באינטרנט

בסופו של יום, אין באמת אפשרות להגן הרמטית על התוכן מפני מעתיקנים. ישנם פלאגינים ותוספים שיכולים לחסום את אפשרות סימון טקסט וכדו', אבל מי שבאמת רוצה להעתיק, יעתיק.

נסו גם לקבל את זה כמחמאה, הרי אתם כאלו אוטוריטות שאחרים לומדים ומעתיקים ממכם. כן כדאי לפעול כנגד אלו שמפרים את זכויות היוצרים, כאשר מקרה ההעתקה פוגע (או יכול לפגוע) בכיס שלכם. מניסיוננו, התראה אסטרטיבית בדרך כלל מספיקה.


*המאמר מובא כדעה אישית בלבד, הוא אינו מהווה ייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע המובא במאמר, עושה זאת על אחריותו האישית בלבד.

967 צפיות

רוצה לקבל את המדריך המלא לכסף באינטרנט ב- 2023? לאיזה מייל תרצה\י שנשלח לך אותו?

מעולה! המדריך מחכה לך במייל

bottom of page