top of page

ארנק דיגיטלי: המדריך המלא לשמירת מטבעות דיגיטליים בארנק קריפטו

בדיוק כמו שאנו צריכים להגן על המזומן והכרטיס אשראי שלנו בארנק, כך גם קריפטו זקוק להגנה ואחסון מתאים. במדריך הבא נעבור צעד אחר צעד, מזה בכלל ארנק דיגיטלי, סוגי ארנקים מומלצים, כללי זהירות שכדאי להכיר ואיך בכלל מתקינים?

ארנק דיגיטלי

תוכן עניינים למדריך:


כאשר קונים מטבע דיגיטלי בבורסת מסחר, ייתכן שתהיה לנו האפשרות להשאיר את ה"מפתחות" למטבעות הקריפטו בתוך חשבון המסחר - זו למעשה, צורה אחת של אחסון.

אבל ניתן גם להעביר אותם מהפלטפורמה שבה ביצעתם את הקנייה לארנק דיגיטלי קריפטו אישי. הארנק עשוי להיות תוכנה המחוברת לאינטרנט (ארנק חם) או שמא מכשיר לא מקוון לחלוטין (אחסון קר).



מה זה ארנק דיגיטלי לקריפטו?

ארנק דיגיטלי הוא מקום לאחסון מטבעות דיגיטליים, ממש בדומה לארנק הרגיל שלנו בכיס\או התיק שמאחסן כסף מזומן או כרטיסי אשראי.


תראו, כל מה שצריך כדי לבצע עסקאות בקריפטו זה 2 דברים בלבד:

  1. כתובת ארנק, הנקראת גם "המפתח הציבורי" - למעשה זה כמו מספר חשבון הבנק שלנו. אנו יכולים לשתף אותו עם אנשים אחרים, כדי שיוכלו להעביר לנו כסף או או לשלוח לנו דרישת תשלום שנאשר. כתובת הארנק היא גרסה מקודדת (Hashed), או דחוסה יותר, של המפתח הציבורי הזה.

  2. קוד המפתח הפרטי - מפתח פרטי הוא כמו סיסמת חשבון הבנק או קוד ה-PIN לכרטיס אשראי. זהו המידע הפרטי שאסור לנו לשתף או לחשוף לאף אחד.


העניין הטריקי שצריך להבין הוא שהקריפטו אינו מוחזק ישירות בתוך הארנק. במקום זאת, הארנק מאחסן מידע על המפתחות הציבוריים והפרטיים שלך, אשר מסכמים את גודל הבעלות שלך על קריפטו. באמצעות מפתחות אלו, ניתן לשלוח או לקבל מטבעות קריפטוגרפיים תוך שמירה על המפתח הפרטי שלך מוצפן מגורמים זרים.


סוגי ארנקים דיגיטליים לאחסון קריפטו

ישנן מספר שיטות שאפשר לבחור מהן לאחסון המטבעות. האפשרויות כוללות שמירת הקריפטו בבורסה, אחסונם בארנק חומרה, ארנק תוכנה או ארנק קר. ההחלטה במה לבחור תלויה בכם, בגישתכם לאבטחה, בצורך בנזילות (למי שרוצה לשלוף את הכסף בכל רגע) ובאסטרטגיית ההשקעה הכוללת. במדריך זה נדון ביתרונות והחסרונות של כל אחד ונתדרך אתכם שלב אחר שלב איך מגדירים כל ארנק.



1. ארנק חומרה לקריפטו (Hardware)


מה היתרונות?

  • האפשרות הבטוחה ביותר

  • שקט נפשי.


מה החסרונות?

  • פחות נזיל - ייקח לכם קצת זמן למכור או לסחור במטבעות שלכם

  • יָקָר

  • מורכב מעט להגדרה.


מה זה ארנק חומרה?

ארנק חומרה הוא גן עדן לשונאי סיכון או לפריקים של אבטחה והגנה על הרכוש. מדובר למעשה במכשיר פיזי שחייב לרכוש, כמו Ledger Nano S, שנועד לאפשר אינטראקציה ישירה עם המטבעות המאוחסנים במכשיר שנמצא באחזקתכם המלאה. יש לו יתרונות גדולים על פני ארנקי תוכנה (עליהם נפרט בהמשך), כולל:

  1. אין חדירת וירוסים ורוגלות למיניהם

  2. ניתן להשתמש בצורה מאובטחת ואינטראקטיבית, בניגוד לארנק נייר שיש לייבא לתוכנה בשלב מסוים.

  3. רוב הזמן, התוכנה היא קוד פתוח, המאפשרת למשתמש לוודא ולאמת את כל פעולת המכשיר.


עד כה, לא היו אירועים ניתנים לאימות של מטבעות שנגנבו מארנקי חומרה. עם זאת, גנבים פוטנציאלים עשויים לנסות התקפה לא מקוונת, כמו להתחזות למוכרי ארנקי חומרה, או למכור ארנק משומש. כך למעשה, תהיה להם גישה לארנק ולאחר שתוסיפו מטבעות קריפטו אליו, הם יוכלו לגנוב אותם.

לכן חשוב מאוד לרכוש ארנק חומרה רק ממפיץ מוכר ולעולם לא יד שנייה. (בשנת 2018, בחור הזוי, רכש ארנק משומש באיביי, אחסן שם מטבעות בשווי 34,000$ ולאחר זמן קצר גם איבד אותם לגנב שמכר לו את הארנק)


איך מתקינים ארנק חומרה?

תהליך הגדרת ארנק קריפטו חומרה, הולך כך -

  1. הצעד הראשון הוא כמובן רכישת המכשיר הפיזי ממקום אמין ומוכר. מהבחינה הזו, ה- Ledger Nano S הוא מקום בטוח. לינק לרכישה כאן.

  2. חברו את הלדג'ר למחשב שלכם באמצעות כבל USB ופעלו לפי ההוראות על המסך.

  3. בחרו קוד PIN וזכרו אותו היטב או שמרו אותו במקום בטוח.

  4. הלדג'ר יציג בפניכם את ביטוי השחזור שלכם. זהו למעשה קוד המורכב מ-24 מילים, אשר תצטרכו להזין במידה ותאבדו את קוד ה-PIN שלכם. גם את הקוד הזה מומלץ לאחסן במקום מאובטח ושמור.

  5. יש להתקין את היישום של Ledger במחשב, כדי להשתמש במכשיר ולבצע פעולות קריפטו.

זהו! יש לנו את זה. 🤩🦾

כעת, תוכלו לשלוח לקבל קריפטו דרך התקן החומרה המאובטח ביותר מפני פריצות. רוצים להיות אקסטרה Safe? שמרו את המכשיר בכספת.




2. ארנק רך (Soft Wallet)


מה היתרונות?

  • אבטחה חזקה

  • בדרך כלל קל לשימוש


מה החסרונות?

  • פגיע לתוכנות זדוניות ווירוסים.

  • לא תמיד אפשר להכניס כל מטבע דיגיטלי - ישנם ארנקים הזמינים למטבעות ספציפיים בלבד ועליכם לוודא לפני ההעברה לארנק, שהארנק מקבל את המטבע מהסוג הזה.

  • איכות תוכנת הארנק משתנה וישנם כאלה מאובטחים ואחרים שממש לא - עליכם לדעת מה לבחור.


ארנק דיגיטלי רך הוא חלופה לארנק חומרה מכיוון שהוא אינו מסתמך על מכשיר פיזי אלא רק על תוכנה על גבי ה-WEB. ישנם 3 סוגים של ארנקי קרפיטו רכים: שולחניים, מקוונים וניידים.



א. ארנק דיגיטלי Desktop (שולחן עבודה)

זהו ארנק תוכנה המותקן על גבי שולחן העבודה שלכם במחשב. בדרך כלל מדובר על ארנק שנוצר במיוחד על ידי מפתחי המטבע. אפשרות זו מציעה את רמת האבטחה הגבוהה ביותר עבור ארנקים רכים, אם כי היא עדיין פחות מאובטחת מארנק חומרה מכיוון שהאקרים ותוכנות רוגלה עדיין חשופים אליו.



איך מתקינים ארנק דסקטופ?

  • תחילה יש לבדוק אם המטבע שאתם רוצים לאחסן בארנק שולחני מציע זאת כאופציה. רובם יציעו ארנק שולחני.

  • הורידו את תוכנת ארנק שולחן העבודה בהתאם לקריפטו שיש לכם, מומלץ להתסכל על אתר האינטרנט של המטבע שצריך לפרט את הארנקים בהם הוא תומך. למשל, בעמוד זה, מפתחי SOLANA (אחד ממטבעות הקריפטו החזקים ביותר היום), מפרטים את הארנקים התומכים במטבע.

  • התקינו את התוכנה והפעילו אותה.

  • כעת תקבלו כתובת הארנק להעברת כספים בה תוכלו להשתמש להעברת המטבעות.


ודאו תמיד שתוכנת אנטי וירוס מותקנת לכם במחשב והיא מעודכנת בגרסא העדכנית ביותר. זאת כדי להגן על עצמכם מפני התקפות על ארנקי תוכנה.


ארנק דסקטופ



ב. ארנק דיגיטלי מקוון


מה היתרונות?

  • בטוח יותר מלהשאיר בבורסת המסחר

  • קל לשימוש

  • אפשרויות מרובות לפתיחת הארנק

  • יכול ליצור אינטראקציה עם ה- Ledger Nano S.


מה החסרונות?

  • האקרים מכוונים לארנקים מקוונים להונאות פישינג.

  • יש להעתיק ולהדביק קובץ מפתח פרטי.


ארנק מקוון נגיש מכל מקום בעולם, מכיוון שהיוזר רק צריך גישה לאינטרנט כדי לבקר באתר שיכול לפענח את הארנק שלו. ארנקים מקוונים מאפשרים לכם לבקר באתר אינטרנט שבו תוכל ליצור אינטראקציה עם הבלוקצ'יין על ידי פענוח המפתח הפרטי באמצעות מגוון אפשרויות. זה למעשה מספק לנו נוחות בגישה לקריפטו שלנו. דוגמא לארנק כזה הוא MyEtherWallet.


עם זאת, הסכנה היא זהה עבור ארנק מקוון בדיוק כמו הארנקים השולחניים. האקרים עשויים לנסות להשתמש בתוכנה זדונית כדי לתפוס את המפתחות הפרטיים כשאתם מעתיקים ומדביקים אותם ממקום אחר.


איך להתקין ארנק מקוון?

פשוט במיוחד -

  1. חפשו ארנק אונליין המתאים לסוג המטבעות שלכם. לדוגמא 2 מומלצים הם MyEtherWallet ו- אקסודוס. באקסודוס יש אפשרות גם לסחור בNFT למי שמעוניין.

  2. צרו חשבון מתאים עם סיסמא חזקה ואל תשכחו להפעיל אימות דו שלבי.

  3. עקבו אחר ההוראות של ארנק ה- Web שבחרתם. התהליך הוא מהיר, אינטואיטיבי ופשוט.

  4. זכרו לשמור את קוד המפתח הפרטי שלכם (ביטוי אקראי בן 12 מילים).

  5. העבירו קריפטו שקניתם מהבורסא ישירות לארנק.



ג. ארנק מובייל (מותקן בסמארטפון)


מה היתרונות?

  • מאובטח

  • נגיש בצורה מהירה ונוח!


מה החסרונות?

  • מסוכן במקרה שהטלפון שלכם נגנב


איך זה עובד? הארנק הנייד מופעל באמצעות אפליקציה בסמארטפון. היתרון הכי גדול בהם, היא העובדה שהם מאפשרים לשלוח ולקבל קריפטו היישר מהנייד - מה שמספק נוחות וגמישות מירבית. מה גם שרבים מהאפליקציות הללו מסתנכרנות עם ארנקי חומרה.

ארנק נייד מאחסן את המפתחות הפרטיים ישירות באפליקציה ומאפשר למשתמשים לבצע רכישות גם מהמכשיר הנייד שלהם. לכאן מועדות פני ארנקי הקריפטו. כמו פייפל או אפל פיי, לטעמנו בעתיד הלא רחוק נוכל לשלם באמצעות ארנק הקריפטו שבמובייל.


איך מתקינים ארנק מובייל?

ישנם מאות אפליקציות לארנקי קריפטו. ועליכם לבחור אחד בהתאם לסוג המטבע שלכם. לרוב יהיה מדובר, בתהליך הרשמה פשוט ומהיר, עם מדריך שילווה אתכם צעד אחר צעד ביישום. פשוט וודאו שאתם מפעילים גם אימות דו שלבי (סיסמא נוספת שתישלח בנייד או סיסמא רנדומלית עם Google Authenticator)


ארנק מובייל לקריפטו
ארנק מובייל לקריפטו


3. ארנק קריפטו קר

מה היתרונות?

  • מאובטח מאוד מפני האקרים ותוכנות זדוניות


מה החסרונות?

  • לא נוח

  • צריך אפשרות גיבוי

  • הנייר יכול להיהרס על ידי מים ואש


מה זה ארנק קריפטו קר?

ארנק קר נוצר כאשר המפתח הפרטי מאוחסן בסביבה מאובטחת ובמצב לא מקוון. כלומר הארנק לא מחובר כלל לאינטרנט. ארנק נייר הוא דוגמה מעולה לארנק קר מכיוון שהוא המפתח הפרטי שלכם והוא מודפס על פיסת נייר, מיועד לאחסון במצב לא מקוון ואין לו חיבור לאינטרנט. זה מה שהופך אותו למאוד בטוח, מכיוון שאם מישהו ירצה לגנוב כסף מהארנק שלכם, הוא יצטרך להשיג פיזית גישה לפיסת הנייר. אם ארנק הנייר מאוחסן בכספת, לא ניתן לגלות את המפתח הפרטי באף מכשיר אונלייני (מחשב, ענן, סמארטפון וכו') ולגנוב אותו.


אם ארנק הנייר נגנב, בין אם בכוונה או בשוגג עם חפצי ערך אחרים בתוך כספת, למשל, לא ניתן לשחזר את הארנק. עדיף להחזיק שני עותקים במקומות נפרדים, מאובטחים באותה מידה. יש כאלו המשתמשים בכספת אישית בבית + שוכרים כספת חיצונית במקום מאובטח כלשהו לאחסון ארנק הנייר השני שלהם.


איך מתקינים ארנק קריפטו קר?

תהליך ההתקנה יחסית פשוט ומהיר -

  1. צרו לעצמכם מפתח פרטי וציבורי המתאים לסוג הקריפטו שיש לכם. עבור ביטקוין למשל ניתן ליצור מפתח כאן.

  2. ברגע שהכלי יצר לכם מפתח עליכם להתנתק מהאינטרנט.

  3. כעת העתיקו\הדפיסו את המפתח הפרטי שיצרתם ואת הכתובת הציבורית.

  4. שמרו את שניהם במקום מיוחד ומאובטח.

  5. זהו. כעת נותר רק לקנות ביטקוין בבורסת מסחר או ממשתמש אחר ולהעביר את הקריפטו לכתובת הציבורית שלכם.


4. ארנק בבורסת הקריפטו


מה היתרונות?

  • האפשרות הנזילה ביותר - ניתן לסחור ולהשתמש בקריפטו בצורה הכי מהירה ונגישה.

  • דיי מאובטח

  • ידידותי מאוד לכל משתמש

  • פַּשְׁטוּת


מה החסרונות?

  • פחות מאובטח מאשר אפשרויות אחרות מכיוון שהבורסה עלולה להיפרץ.


מה זה ארנק בורסה? כל פלטפורמת מסחר קריפטו, מאפשרת לאחסן אצלה את המטבעות הדיגיטליים שרכשתם. כלומר, אם קניתם סולנה בבינאנס, אוטומטית המטבעות יועברו לארנק ייעודי בבינאנס. אין צורך בכלל להתעסק עם הגדרת ארנקים כפי שציינו באפשרויות למעלה. מה שהופך את זה לאפשרות הכי נוחה לארנק קריפטו. שכן ישירות משם תוכלו גם לסחור ולהמיר למטבעות אחרים בקלות.

הבעייתיות היא כמובן בנושא האבטחה. מדי תקופה מגיעים לחדשות ידיעות על פריצות לבורסאות, הונאות פישינג וכו'.

בעייתיות נוספת שצריך ללמוד ממנה היא אמינות הבורסא - בחודש נובמבר פורסם בכל אמצעי התקשורת כי בורסת הקריפטו FTX, ניצלה את אמון המשתמשים ולמעשה גרמה לאובדן רוב כספי הסוחרים. לא היה מדובר פה בפריצת האקרים או משהו דומה, אלא ניצול, מרמה ותאוות בצע של מנהלי הבורסה והעומד בראשה (הנה קישור לאחת מאלפי הכתבות שפורסמו בנושא).


איך מגדירים ארנק קריפטו בבורסה?

התהליך במקרה הזה הוא הפשוט ביותר -

  1. הירשמו לבורסת קריפטו.

  2. רכשו מטבע דיגיטלי.

  3. זהו. המטבע מאוחסן בארנק הבורסא ותוכלו לגשת אליו בפאנל הניהול בפלטפורמת הבורסא אליה נרשמתם.




סוגי ארנקי קריפטו מומלצים

אז לאורך המדריך פירטנו מגוון ארנקי קריפטו מומלצים בהתאם לסוג הארנק שבחרתם. הנה סיכום קצרצר של הארנקים הפופולריים והמרכזיים:

  1. ארנק חומרה מומלץ - ה- Legder Nano S.

  2. ארנק מקוון מומלץ - MyEtherWallet ו- אקסודוס.

  3. ארנק מובייל מעניין - Zengo

  4. ארנק בורסא דיגיטלי - כפי שציינו כל בורסת קריפטו מהווה למעשה גם ארנק דיגיטלי לאחר שרכשתם מטבעות. הבורסא המומלצת ואחת המאובטחות ביותר היא Binance.



האם אני צריך ארנק דיגיטלי?

מבחינה טכנית, לא חייבים לאחסן מטבעות דיגיטליים בארנקים ייעודיים. עבור רוב האנשים, השארת הקריפטו במשמורת של בורסת המסחר היא בטוחה לחלוטין, כל עוד אתם נוקטים בצעדים מתאימים לשמירה על סיסמאות, אבטחה ושיטות אימות אחרות, למשל:



  • שימוש ב- Google Authenticator להתחברות.

  • הגדרת שליחת קוד SMS לטלפון שלכם בהתחברות לבורסה.

  • שמירה מירבית על חשבון האימייל הפרטי שלכם (איתו נרשמתם לבורסה).

  • הגדרת שליחת מייל אישור לכתובת המייל שלכם, בביצוע פקודת מסחר כלשהי בבורסא.

  • ועוד

עם זאת, אם יש לכם כמות גדולה של מטבעות (כלומר שערכה הכספי בשקלים הוא רב) או שאתה פשוט רוצה שהמטבע הדיגיטלי שלך יהיה בטוח ככל האפשר, ארנק דיגיטלי לאבטחת המטבעות יהיה רעיון מצויין.



ארנק דיגיטלי לאחסון הקריפטו יכול להגן על הכסף שלכם

אפשרויות אחסון קריפטו שונות יכולות לשרת מטרות שונות, בהתאם למה שאתם מתכננים לעשות עם הקריפטו. משקיעי ביטקוין לטווח ארוך (שונאי סיכון מה שנקרא), עשויים לרצות את האבטחה של ארנק אחסון קר לא מקוון. אלה המעורבים יותר בעסקאות אקטיביות עם קריפטו ואלטקוינס, לעומת זאת, עשויים לרצות את הנוחות והמהירות שהארנק חם מקוון יכול להציע.



*כל האמור במאמר הינו דעתו האישית של הכותב. אין לראות בכתוב ייעוץ או המלצה לביצוע השקעה.

272 צפיות

רוצה לקבל את המדריך המלא לכסף באינטרנט ב- 2023? לאיזה מייל תרצה\י שנשלח לך אותו?

מעולה! המדריך מחכה לך במייל

bottom of page