top of page

קידום אתרים באמצעות טאלנט בתוך החברה או באמצעות מיקור חוץ - מה עדיף?

עודכן: 13 במרץ 2023

חברות שמעוניינות לקדם את הנכסים הדיגיטליים שלהן, ובפרט את אתר החברה, במנוע החיפוש של גוגל, עומדות הרבה פעמים בפני דילמה לא פשוטה:

האם כדאי יהיה לגייס כוח אדם פנימי בארגון או להכשיר כוח אדם פנימי בארגון לטובת קידום האתר של העסק, או שאולי כדאי להתקשר במיקור חוץ מול חברה מקצועית בתחום, שמסוגלת לספק את השירות בהתאם להיקף הנדרש.


לכל אחת מן הבחירות האלו, ישנם, כמובן, יתרונות וחסרונות, ולכל חברה עשוי להתאים פתרון אחר, בהתאם להיקף המשאבים שנמצאים ברשותה, אופי תהליכי העבודה הפנימיים שלה, התוכניות שלה לעתיד, ועוד.


במאמר הזה ננסה להתמקד באפשרות של הכשרת כוח אדם פנימי או גיוס כוח אדם פנימי לטובת ביצוע SEO בתוך הארגון, ולהבין מהם היתרונות ומהם החסרונות בשיטת הפעולה הזאת.



יתרונות של קידום אתרים באמצעות טאלנט בתוך החברה

לגיוס של כוח אדם פנימי או הכשרת כוח אדם קיים בתוך הארגון לטובת משימות קידום אתרים בשוטף יש לא מעט יתרונות. נציג כאן כמה מהם:


יתרונות של קידום אתרים באמצעות טאלנט בתוך החברה
יתרונות של קידום אתרים באמצעות טאלנט בתוך החברה

1. שימור ידע והרחבת הידע בתוך הארגון

קידום אתרים הוא מקצוע המשלב בתוכו המון ידע מקצועי, פרקטיקות מקובלות, והתאמה של תהליכי העבודה בארגון על מנת לייצר הישגים איכותיים בדפי תוצאות החיפוש. כאשר הידע המקצועי הינו נחלת כלל הארגון, קל הרבה יותר לגייס את המחלקות השונות בחברה למאמץ המשותף.


בנוסף, כאשר הידע המקצועי מנוהל בתוך הארגון, אפשר להגדיר ממלאי מקום, לתעד את הידע הזה במערכות החברה, ולדאוג שתהליכי העבודה ותוכנית העבודה בנושא הזה ימשיכו להתקיים גם בהיעדרו של מנהל ה- SEO המקומי.



2. האצלת סמכויות ואחריות

מאחר שקידום אתרים הוא לרוב לא הקו העסקי המרכזי של בית העסק, ולא נחשב לשירות הליבה שהוא מספק לקהל לקוחותיו, אין הרבה עניין להנהלה הבכירה לעסוק בשוטף בנושא הזה. כדי שההנהלה אכן תוכל להקדיש רק משאבים מינימליים בנושא זה, היא חייבת שתעמוד בעבורה האפשרות להאציל את הסמכות ואת האחריות לקידום האתר של החברה בדפי תוצאות החיפוש, אל גורם מקצועי שניתן לבטוח בו.


כאשר הארגון מבצע התקשרות במיקור חוץ, הוא באופן אוטומטי חייב להקים מנגנוני בקרה על מנת לוודא כי הספק לא מנצל את ההתקשרות לטובתו, מבלי לספק את התוצרים המבוקשים. מאחר שבקידום אתרים לא מעט פעמים קשה להבטיח תוצרים מוגמרים וברורים בפרק זמן נתון, קל גם הרבה יותר לגורם חיצוני למסמס תהליכי עבודה, ולהקטין בהדרגה את כמות המשאבים המושקעים בפרויקט.


כאשר נושא הטיפול בקידום האתר מועבר לידיים מתוך הארגון, קל הרבה יותר להנהלה לשחרר, ולדעת שהפרויקט מופקד בידיים נכונות, שיש להן אינטרס אמיתי להצליח.



3. שליטה במידע ובנתונים

בסופו של יום, כאשר תהליך ה- SEO בארגון מבוצע פנימית - גם הדאטה שהוא תוצר נלווה של התהליך, נשמר באופן פנימי, ויכול לשמש את החברה בקבלת החלטות מושכלות ומבוססת נתונים.


למשל דאטה כמו:

  • הידיעה אילו עמודים באתר החברה מייצרים יותר מכירות מתנועה אורגנית נתונה

  • אילו עמודים מייצרים דווקא נטישה של לקוחות

  • אילו ביטויי חיפוש ממירים יותר גולשים ללקוחות משלמים

  • אילו ביטויים גורמים לחברה בעיקר להשקיע משאבי שירות בגולשים שלא הופכים ללקוחות בסופו של דבר.

הידיעה הזאת יכולה לשרת את החברה ולאפשר לה להפוך את תהליכי השיווק והמכירה בעסק לאפקטיביים הרבה יותר.





4. אינטגרציה בתוך הארגון

קיום תהליכי SEO פנימיים בארגון ולא באמצעות שימוש במיקור חוץ אל מול חברה מקצועית, יכול לסייע לחברה לייצר לא מעט אינטגרציות לתהליכי עבודה משלימים, שיעזרו לה לשפר תהליכים בתוך החברה. למשל, אם החברה נוהגת לקיים דיונים רבעוניים על העמידה ב - KPIs של המנהלים, מי שמנהל את תחום ה- SEO בחברה יוכל להתחבר לתהליך הזה ולדווח בפורמט המתאים למי שנדרש.


כמו כן, חיבור תהליך ה- SEO אל תהליכי המכירה בעסק, מיקוד המשאבים בחיפושים של גולשים אחר מענה בנושאים מסוימים, חיבור אל מחלקות התוכן בחברה בהתאם לאסטרטגיית תוכן סדורה ועוד לא מעט תהליכים אחרים - כל אלו יכולים לאפשר לחברה שבוחרת להטמיע תהליך SEO באופן פנימי - לדאוג שכל השחקנים על המגרש ינגנו בהרמוניה ויצליחו להצעיד את העסק קדימה.



5. היכרות עם עולם התוכן המקצועי

יתרון נוסף שמאפיין תהליך קידום אתרים המבוצע באופן פנימי, בתוך הארגון, הוא ההיכרות של כוח האדם הפנימי עם עולם התוכן המקצועי של החברה, עם שיטות העבודה של החברה, עם הרגולציה החלה בתחום, עם נהלי העבודה, המדיניות, האסטרטגיה של החברה והקוים המנחים שלאורם היא פועלת.


היכרות עם עולם התוכן המקצועי מסייעת גם באחד התהליכים הכי קריטיים להצלחת פרויקט קידום האתר, והיא מחקר מילות מפתח מעמיק, שבאמצעותו לא רק ממופים ביטויי החיפוש של הגולשים, אלא גם כוונת החיפוש שעומדת מאחוריהם.

היכרות עם עולם התוכן המקצועי
היכרות עם עולם התוכן המקצועי


6. זמינות ומיקוד

עוד יתרון שלא ניתן יהיה להתעלם ממנו, הוא העובדה שביצוע SEO על ידי כוח אדם פנימי, יבטיח את זמינות כוח האדם לצורך ביצוע המשימות האלו בשוטף. לכוח אדם פנימי קל הרבה יותר להגדיר תיעדופים, הוא לא אמור לחלק את הקשב שלו עם לקוחות נוספים, הוא נדרש לציית למדיניות של החברה, והוא נמדד גם על התרומה שלו ליעדים הכלליים של החברה.


זאת הסיבה, שגיוס או הכשרה של כוח אדם פנימי לטובת היצוע פרויקט קידום אתרים, יכולה להפוך את התהליך לממוקד מאוד, תהליך בו לגוף המנהל פניות וזמינות גבוהה למשתמשים השונים, וכן לתהליך שיש לו קשב הולם מצד כלל האורגניים בחברה.




חסרונות של קידום אתרים באמצעות טאלנט בתוך החברה

לצד היתרונות הרבים שיכולה לספק לארגון מתודת הגיוס או ההכשרה הפנימית של פונקציית SEO, ישנם, מן הסתם, גם לא מעט חסרונות בשיטת הפעולה הזאת. ובדיוק כפי שסקרנו את היתרונות הרבים, כך יש לנו כוונה מיד להציג אילו חסרונות מאפיינים את התהליך של ביצוע SEO באמצעות כוח אדם מתוך החברה. אז בלי להכביר במילים, הנה כמה מהם:



1. עובדים איכותיים נוהגים להתקדם הלאה ואיתם גם הידע שנצבר

אי אפשר באמת בעולם הדינמי שבו אנחנו חיים להתייחס אל עובד כאל נכס של החברה שהוא סטטי, נשאר במקומו, שהוא מובטח ושניתן לבנות עליו בכל תרחיש אפשרי. עובדים איכותיים באמת יהיו מעוניינים, בסבירות גבוהה, להתקדם לתפקידים בכירים יותר, ואם מה שנדרש מהם לשם כך הוא לעזוב את החברה, זו האופציה שבה גם יבחרו.


כאשר עובד כזה עוזב את החברה ועובר לעבודה בחברה אחרת, הארגון מפסיד פעמיים:

  • בפעם הראשונה הוא מפסיד את הידע והניסיון שנצבר

  • ובפעם השניה, משום שהידע והניסיון האלו עוברים אל המתחרים הישירים שלו.



2. רכיב ההוצאות גדל

כאשר פועלים להעסקת עובדים לטובת SEO במיקור חוץ, החברה המספקת את השירות מוכנה, פעמים רבות, להציע את המשאבים הנדרשים בחלקיות משרה, מתוך ההבנה, שחיסכון בכסף עבור החברה אשר צורכת את השירות, יניע אותה להתקשרות ממושכת יותר.


אולם, לא זה המצב בעת התקשרות מול כוח אדם פנימי. עובד מן המניין בחברה ירצה להיות מועסק במשרה מלאה, אף שלא תמיד ישנה הצדקה לכך מבחינת המשאבים הנדרשים לתפעול פרויקט ה - SEO בחברה. עובדים טובים בדרך כלל לא יהיו מוכנים להיות מועסקים בחלקיות משרה, בטח ובטח אם לא שמור להם החופש לעבוד במקביל בחברות נוספות בתחום, כדי להבטיח הכנסה שוטפת למשק הבית.


זאת גם הסיבה, שאם תבחרו להטמיע בארגון פונקציית SEO מקומית, היא לרוב תעלה לכם יותר מאשר פעילות במיקור חוץ, שאותה תוכלו לקבל גם באופן חלקי ובהתאם לצורך האמיתי של הארגון בו אתם פועלים.



3. תהליך איטי יחסית ולוחות זמנים ארוכים ביחס לאלטרנטיבה

כאשר הארגון בוחר להתקשר במיקור חוץ מול חברה לקידום אתרים, היא בדרך כלל מגיעה עם סט של יכולות, אוטומציות ופרקטיקות שהוכיחו את עצמן גם מול ארגונים אחרים, ולכן, במקרים רבים, יכולה בפרק זמן קצר יחסית, לייצר הישגים.


לעומת זאת, בניה של תהליך SEO בתוך הארגון, היא מתודה שדורשת תשומת לב, הקשבה, מדידה והפקת לקחים. מדובר בתהליך למידה מתמשך, אשר עלול להימשך על פני תקופה ארוכה, עד שייצר הישגים ברי משמעות לחברה, עם הגדלה משמעותית של הנוכחות הדיגיטלית במנועי החיפוש השונים.



4. המומחיות אינה מתפרסת על גבי כל המרחב המקצועי

כאשר אתם בוחרים להתקשר מול חברה במיקור חוץ על מנת לקבל שירותים שונים בתחום של קידום אתרים, אתם יכולים ליהנות מן המגוון והרסטיליות של אנשי המקצוע בחברה מספקת השירות. ייתכן שהחברה תציע לכם לעשות שימוש בשירותיהם של אנשים טכנולוגיים, ואנשי מתודולוגיה, כותבי תוכן, בוניי קישורים, מאיצי אתרים, ומעצבי אתרים - ולמעשה - ליהנות מאוסף גדול של כישורים וניסיון בתחומים שכולם משיקים ומשפיעים באופן ניכר על הסיכוי לדרג את האתר גבוה בדפי תוצאות החיפוש, בטח ובטח בתחומים תחרותיים.


לעומת זאת, אם תבחרו להכשיר עובד פנימי בתחום קידום האתרים, הידע שממנו תוכלו ליהנות יהיה מוגבל ביסודו, ביכולת הספציפית של הפרסונה שנבחרה להוביל את התחום בתוך הארגון. ידע שלא נצבר על ידיה, גם לא יוכל לשמש אתכם כמנהלי הארגון.



5. ניסיון מעשי בעבודה מול גופים דומים במקביל

לעובד פנימי בתוך הארגון קיימת נקודת מבט צרה יחסית על עולם קידום האתרים, והוא רואה את הדברים דרך המשקפת הפרטית שלו:

  • הדירוגים בהם חווה ירידות

  • עדכוני האלגוריתמים אותם זכה להכיר

  • הביצועים שנסקו אחרי רכישה של קישור כזה או אחר

  • עיבוי התוכן שהפך את תהליך הקידום לאפקטיבי הרבה יותר

  • ועוד.


יחד עם זאת, עובד פנימי בארגון לא יוכל לספק תמונת מצב משתכללת יותר, על סביבת התחרות בנישה שבה הוא פועל. הוא לא יודע לשקף נתונים של אתרים אחרים שבחרו באסטרטגיה דומה או שונה מאסטרטגיית הקידום של האתר הספציפי שאותו הוא מקדם.


לכן, אם תירצו ליהנות מן המודיעין שיוכל לספק לכם מי שעובד במקביל עם מספר ארגונים במשק שפועלים לקידום אתר האינטרנט של החברה, גיוס כוח אדם פנימי פחות יעזור לכם כאן.



לסיכום

ביצוע פעילות SEO לצורך שיפור הדירוגים של האתר בדפי תוצאות החיפוש של מנועי החיפוש המובילים, הוא עולם מלא ומורכב. כדי להצליח ולנהל את התהליך הזה באופן מוצלח, עומדות, בדרך כלל, בפני ארגונים שתי אפשרויות עיקריות: גיוס או הכשרה של כוח אדם פנימי לטובת קידום הנושא, או ביצוע התקשרות מול חברה מומחית במיקור חוץ.


איזה אופציה מתאימה יותר לארגון בו אתם פועלים? הדבר תלוי, כמובן, בלא מעט פרמטרים. לכל שיטת עבודה ישנם יתרונות וחסרונות האופייניים לה, אולם מיפוי המצב הקיים, הבנת הדרישות של בית העסק שצורך שירותי קידום, התחשבות בתקציב שניתן להעמיד לצורך העניין, וכן היקף המשרה שהארגון מסוגל לייצר לטובת העניין - כל אלו פרמטרים שחשוב יהיה מאוד לקחת בחשבון טרם ביצוע הבחירה באחת מן האפשרויות האלו.



המאמר נכתב באדיבות:


חברת הבוטיק פרסונאס מדיה, לשיווק ולפרסום בדיגיטל. PERSONAS MEDIA מספקת פתרונות וכלים דיגיטליים מתקדמים ויצירתיים המותאמים באופן אישי לצורכי ולמאפייני הלקוח.



29 צפיות

רוצה לקבל את המדריך המלא לכסף באינטרנט ב- 2023? לאיזה מייל תרצה\י שנשלח לך אותו?

מעולה! המדריך מחכה לך במייל

bottom of page