top of page

איך לפתוח עוסק פטור ב- 2023 ולהישאר בחיים?

עודכן: 17 בפבר׳ 2023

התחלתם להרוויח כסף באינטרנט?


רוצים לעסוק בעבודה מהבית ולא יודעים איך לעבוד מול רשויות המדינה?


תמיד חלמתם להיות עצמאיים ולא ידעתם איך?


במאמר הבא נסביר צעד אחר צעד איך לפתוח עוסק פטור במדינת ישראל ולשרוד את זה. מוזמנים.

פתיחת עוסק פטור

תוכן העניינים לניווט במאמר


מנתוני הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) שהתפרסמו לאחרונה, עולה כי בשנת 2021 54,600 אלף עסקים חדשים (פטורים ומורשים), אשר רובם (66%) לא מעסיקים עובדים. מה שיכול להעיד שמדובר על עסקים דיגיטליים, בהם עלויות התפעול נמוכות יותר. 90.7% מהעסקים שנפתחו בשנת הקורונה (2020), שרדו גם את 2021. (מקור: הלמ"ס)



מה זה עוסק פטור?

נתחיל מהשאלה הבסיסית מה זה לעזאזל עוסק פטור (או בשמו הנוסף- עוסק זעיר) ולמה אני צריך את זה?

אז ככה, ננסה לפשט לכם את זה כמה שאפשר מאחר וישנם מספר סוגים של עוסקים עצמאיים בישראל. העיקריים שאתם צריכים להכיר זה עוסק מורשה ועוסק פטור.


קשור: איך לפתוח עוסק מורשה כמו גדולים?


עוסק פטור או עוסק מורשה: ההבדלים

בגדול, שניהם מאפשרים לכם לנהל עסק ולהוציא חשבוניות וקבלות כאשר ההבדל ביניהם הוא שעוסק פטור, פטור מתשלומי מע"מ ועוסק מורשה לא פטור מתשלומי מע"מ.

סיווג העוסק נקבע על פי אחד משני פרמטרים:

  • מחזור ההכנסות השנתי הצפוי - כל עוד אתם לא עוברים את סך ה- 107,692₪ אלף בשנה (נכון לשנת 2023), אתם תישארו עוסקים פטורים ולא תחויבו בתשלומי מע"מ.

  • סוג העסק - אם אתם עסק המוגדר בסעיף 13 לתקנות מס ערך מוסף (רישום), תשל"ו-1976, תוגדרו כעוסק מורשה מן היום הראשון (ללא קשר למחזור ההכנסות). לדוגמא, עסקים כגון עורך דין, רו"ח, יועץ עסקי מתורגמן וכיוצב'.

אז למה אתם צריכים לדעת את כל זה?

מאוד פשוט. במדינת ישראל, כל עסקה שמתבצעת בין מוכר ללקוח או בין נותן שירות ללקוח המקבל שירות, מחויבת בדיווח לרשות המיסים. אם התחלתם להרוויח כסף באינטרנט, זה אומר שהענקתם שירות מסוים (או מוצר) ללקוח וקיבלתם עליו תשלום. כדי ליצור חשבוניות וקבלות שמוכרות במס הכנסה ולהצהיר על ההכנסות והרווחים שלנו, צריך לפתוח תיק עוסק פטור.

נשמע מסובך? מי שסובל מאלרגיה חמורה למושגי ראיית חשבון אולי ירגיש קצת אי נוחות בשלבי פתיחת עוסק פטור, אבל אל דאגה, אפשר לסיים עם כל זה ביום אחד! פתחו שעון⏱️

איך לפתוח עוסק פטור?

ישנם 3 מקומות שאנחנו צריכים להיות בהם (לא בו זמנית), אך הכרחי לבקר בהם לפי הסדר הכתוב. אז בואו נתחיל באיך נראה יום של פתיחת עוסק פטור בישראל.

1. קמים בבוקר, שוטפים פנים, שותים קפה ושמים בתיק תעודת זהות + ספח + צילום של שניהם ויוצאים לדרך.

2. פתיחת תיק עוסק פטור במע"מ

במע"מ אתם תצטרכו למלא ולהגיש טופס 821 אותו תקבלו בכניסה למע"מ (תוכלו גם להוריד את הטופס כאן ולבוא מוכנים - צריך למלא רק את חלק א'). רבים מתלבטים איזה סכום למלא בסעיף מחזור שנתי משוער, כלומר מה סכום ההכנסות השנתי הצפוי שלנו (כמה נעשה כל חודש). מאחר וגובה מקדמות המס אותן נשלם מדי 2 חודשים על ההכנסות(לא הרווחים), ייקבע לפי גובה המחזור שהצהרנו. מבחר שרלטנים ממליצים לרבים לדווח על מחזור כמה שיותר נמוך. המלצתנו, היו אמיתיים, לא כדאי להסתיר סכומים והכנסות מגוף כמו מעמ ומס הכנסה.


בנוסף, חשוב להבין, כי אם רשמתם סכום נמוך, ובסוף השנה תרוויחו הרבה מעבר למה שרשמתם - תצטרכו לשלם למס הכנסה הרבה יותר כסף (כולל ריביות פיגורים בגין החודשים בהם הרווחתם מעל ההצהרה הראשונית). מנגד, אם תדווחו למשל שהמחזור הוא 100,000 (ותשלמו מקדמות מס בהתאם למחזור זה), אך בסוף השנה יצא שהרווחתם רק 50,000 אלף ש"ח, מס הכנסה תחזיר לכם כסף בצירוף 4% ריבית (ותאמינו לנו, כדאי להיות בצד שמס הכנסה חייב לו). אם לאחר הבדיקה, מע"מ מגדירים אתכם כעוסק פטור, תקבלו במקום אישור עוסק פטור – שאיתו נלך יד ביד למס הכנסה. אם אתם לא בטוחים איפה נמצא סניף המע"מ שמוגדר לאיזור המגורים שלכם, לחצו פה.

3. פתיחת תיק עוסק פטור במס הכנסה

ברוב הערים, מס הכנסה יושבת באותו בניין שבו נמצא המע"מ. מה יקרה שם? די דומה למע"מ. תצטרכו להגיש טופס 5329, שהוא "דו"ח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה", אותו תקבלו במקום (ניתן להוריד גם כאן).


כמובן לא לשכוח להראות להם את האישור עוסק פטור שקיבלתם כמה דקות קודם לכן. את האישור הרשמי של מס הכנסה אתם תקבלו תוך כמה ימים בדואר. לרוב לאחר מס' שבועות תקבלו את פנקס מקדמות המס שתצטרכו לשלם, אלו ייקבעו בהתאם לגובה ההכנסות שדיווחנו בשלב הקודם. סניף מס הכנסה יהיה צמוד לסניף מע"מ אבל כדי שתהיו בטוחים, לחצו פה ובדקו מהו הסניף הקרוב לאזור מגוריכם.

איך לפתוח עוסק פטור בישראל

4. פתיחת תיק בביטוח לאומי

אלא אם אתם מתעקשים לבקר את פקידי הביטוח הלאומי פייס טו פייס, את התיק תוכלו לפתוח מהאינטרנט. כדי לפתוח תיק ביטוח לאומי צריך למלא טופס 6101 – דין וחשבון רב שנתי. ניתן למלא את הטופס ולשלוח אותו אונליין כאן.

שימו לב! לאחר בדיקת פרטיכם, ביטוח לאומי יקבע מהו הסכום החודשי שתצטרכו לשלם (גם, דרך האינטרנט). בכל אופן, אם אתם עובדים גם כשכירים, רוב הסיכויים שכל תשלומי ביטוח הלאומי לא תקפים לגביכם, אבל מומלץ להתייעץ עם רואה חשבון שידע מהי הדרך להוזיל את התשלומים לעלויות מינימליות.


אני צריך גם לבצע דיווח שנתי?

כן, בוודאי. חובת דיווח ההכנסות חלה גם עלינו.

למע"מ אנחנו מחויבים לדווח רק פעם בשנה, לעומת עוסקים מורשים שמחויבים לדווח באופן חודשי או דו-חודשי. לקראות סוף השנה, תקבלו בדואר טופס "הצהרת עוסק פטור", בו תצהירו על גובה ההכנסות שלכם בשנה הזו. את הטופס יש להגיש במשרדי המעמ' או לשלוח בדואר או לשלוח דרך מערכת הפניות באונליין של מעמ (אפשרות שנפתחה בזמן הקורונה), עד לתאריך 30.1.


למס הכנסה, כמו כל משפחת העצמאיים, אנחנו מחויבים להגיש דוח שנתי עד ה-30.4 של השנה החדשה. את הדוח מגישים לרשות המיסים דרך האתר (הנה דף המידע של רשות המסים בנושא). אם ההכנסות השנתיות שלכם יהיו נמוכות באופן יחסי – ייתכן ולא תצטרכו לשלם מס הכנסה. זה מאוד תלוי בסטטוס שלכם, מקום מגוריכם ועוד.

מה כדאי לדעת לפני פתיחת עוסק פטור?

  • אם אתם מתכוונים לעבוד ממשרד או מחלל עבודה משותף תביאו איתכם חוזה שכירות או חיוב שכירות חודשי וכן אסמכתאות לכל ההוצאות הנלוות - מים, חשמל, ארנונה וכו'. אם אתם מתכוונים לעבוד מהבית או של ההורים (לא שכירות) מומלץ לשמור חשבונות חשמל, מים וארנונה (מס הכנסה מכיר בשליש מהוצאות אלו - כהוצאה מוכרת בעת חישוב מס על הרווחים).

  • מס ההכנסה בודק בסוף השנה את כל ההכנסות שלכם, כולל את של בני הזוג אם יש ולפי זה הוא מחליט כמה מס תצטרכו לשלם. במידה וההכנסות שלכם יהיו נמוכות, כלומר, פחות מ-70 אלף ₪ לשנה, יש סיכוי גדול שלא תחויבו במס כלל.

  • בגדול, כעוסקים פטורים, אנחנו רוצים להציג רווחים כמה שיותר קטנים כדי שנשלם כמה שפחות מס. אולם, ממש, אבל ממש לא כדאי להסתיר מידע מרשויות המס בישראל. מה כן כדאי? הוצאתם הוצאה שקשורה לעסק? זכרו תמיד לשמור את המסמך בקלסר ההוצאות, או העלו אותה למערכת ניהול החשבונות האינטרנטית שלכם. כך לא תפספסו אף הוצאה בדיווח השנתי.

  • איזה הוצאות מוכרות למס הכנסה לטובת העסק? פקודת מס הכנסה מגדירה שכל הוצאה שמשמשת לייצור ההכנסה לעסק תוכר כהוצאה מוכרת שנוכל לקזז בחישוב הרווחים שלנו (לפיהם ייקבע המס שנשלם). עם זאת חשוב להבין, כי ישנם הוצאות אשר בחלקן פרטיות, שאינן קשורות לעסק, וחלקן עסקיות (תלוי באופי העסק שלכם), כגון חשבון טלפון, חנייה, בתי קפה, אחזקת רכב, כיבוד ושתייה, טלפון נייד, ביגוד מקצועי, נסיעות לחו"ל וכדו'. הוצאות אלו הן הוצאות מעורבות שמשמשות גם לחיינו הפרטיים וגם לטובת ניהול העסק, לכן מס הכנסה מכירה בהן באופן חלקי. על כן חשוב לשמור קבלות על הוצאות אלו ולהגישן בדיווח השנתי, כך למעשה תקטינו את גובה הרווחים בפועל. אין מדובר בעבירה או פעילות לא חוקית - זוהי זכותכם בחוק לקבל הכרה בגין הוצאות אלו.


עוסק פטור שהוא גם עובד שכיר

בישראל יש אנשים רבים שבנוסף לעבודתם כשכירים מנהלים עוסק פטור, המייצר להם הכנסה נוספת. חשוב לציין שכל עוד ההכנסה מהעסק הפרטי אינה עוברת את סכום ה- 107,692₪, העוסק נשאר עוסק פטור. אין זה משנה אם אתם עובדים כשכירים ויש לכם משכורת של 100,000₪ בחודש. לצורך קביעת סיווג מעמד העוסק לעניין זה, אין מתחשבים בהכנסתו כשכיר, אלא רק מה שהוא מכניס מהעסק. כאשר מבוצע הצהרת הדיווח השנתי לרשות המסים, יהיה עליכם לצרף לדו"ח את ההכנסה שלכם כשכירים.



סיכומון עוסק פטור בישראל

בסופו של דבר, זה רק נשמע מורכב ומבלבל אבל האמת היא, שביום יום כמעט ולא תתעסקו בזה. אפשר לקחת רואה חשבון שיעשה עבודה טובה בלהשאיר אצלכם כמה שיותר כסף, אבל בהחלט ניתן לבצע זאת גם לבד. אז קדימה, צאו לעצמאות! גוד לאק 💪



מקורות שהוזכרו במאמר:

  • הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה - קישור.


*כל האמור בכתבה נכתב כדעה אישית בלבד ועל סמך הניסיון האישי ואין להסתמך עליה באופן בלעדי. התוכן המוצג אינו בגדר המלצה, עצה או חוות דעת, ואינו מחליף התייעצות מקצועית. משתמש הפועל על פי האמור בכתבה באופן בלעדי, עושה זאת על דעתו ואחריותו בלבד.

פתיחת עסק עצמאי

15,377 צפיות

רוצה לקבל את המדריך המלא לכסף באינטרנט ב- 2023? לאיזה מייל תרצה\י שנשלח לך אותו?

מעולה! המדריך מחכה לך במייל

bottom of page