top of page

הפיצול של הביטקוין בשנת 2018- כל מה שצריך לדעת

עודכן: 3 בפבר׳ 2022

עולם הביטקוין והמטבעות הוירטואלים לא נח לרגע והשינויים והסערות בו לא מפסיקות לטלטל את השוק. אז מה אומר הפיצול של הביטקוין? מה עושים בזמן הפיצול? ממה כדאי להיזהר? ומה צפוי לנו בשנת 2018? כל הפרטים במאמר הבא.

פיצול הביטקוין - מה שצריך לדעת

אי שם בסוף אוגוסט 2017, נוצר המטבע הראשון כתוצאה מפיצול בביטקוין- הביטקוין קאש (BItcoin Cash -BCH). מאותו היום, טרנד הפיצולים צבר תאוצה ונוצרו 3 מטבעות דיגיטליים נוספים כתוצאה מפיצולים של הביטקוין:

  1. הביטקוין גולד שהתרחש באוקטובר (BItcoin Gold - BTG).

  2. הביטקוין דיאמונד שהתרחש בנובמבר (Bitcoin Diamond - BCD).

  3. הביטקוין יונייטד שהתרחש בדצמבר (United Bitcoin - UBTC).

רוב האנשים עדיין תוהים מהם הפיצולים האלה, למה הם קורים והכי חשוב איך הם יכולים להרוויח מזה.

אז מזה אומר פיצול של הביטקוין? (Bitcoin Fork)

פיצול הוא בעצם שינוי הקוד הקיים של מטבע הביטקוין – זהו מצב שבו הבלוקצ’יין (הרשת המהווה את התשתית של המטבע הקריפטוגרפי) יוצרת 2 גרסאות של המטבע, אשר חולקות ‘היסטוריה’ משותפת. תארו לכם אם היו רוצים לעשות שינוי בשקל או הדולר, אז ההחלטה על כך תתבצע על ידי גוף ריכוזי כמו הממשלה או הבנק המרכזי במדינה בלבד והם אלו שיקבעו כיצד המטבעות יתנהגו. אך מה קורה כאשר יש לנו מטבע מבוזר שאין גוף ריכוזי ששולט בו, אלא קהילה שלמה של משתמשים שחלקם מסכימים לשינוי וחלקם לא מסכימים?

הביטקוין מול הדולר

סולמות ונחשים

בואו נשים רגע את הביטקוין בצד, ונדמיין משחק בו הרבה אנשים מכל העולם משחקים, נניח סולמות ונחשים. יום אחד, קבוצת אנשים מחליטה, שמסיבה כזו או אחרת, יש לשנות את חוקי המשחק, למשל שעכשיו הנחשים מעלים אותנו למעלה והסולמות מורידים אותנו למטה. כעת, כדי שהמשחק ימשיך לעבוד כמו שצריך, כולם צריכים להסכים לכללים החדשים וליישם אותם.

אם אין הסכמה כוללת, יווצרו 2 גרסאות למשחק, האחד עם החוקים הישנים ואחד עם החוקים החדשים, ובמילים אחרות יתרחש פיצול למשחק.


איך קורה הפיצול בביטקוין

תהליך כמעט זהה קורה לקוד של הביטקוין. מי שקנה ביטקוין והחזיק בו, לאחר הפיצול, יהיו בידיו מטבע ביטקוין מקורי ומטבע ביטקוין חדש. הביטקוין קאש שינה את גודל הבלוק מגודל של 1 מגה ל-8 מגה כך שיותר עסקאות יכולות להתקיים על כל בלוק. היו כאלה שבירכו את השינוי והחליפו את השימוש לביטקוין קאש, וכאלה שהעדיפו את הכללים הישנים של הביטקוין ולכן נשארו ללא שינוי עם המטבע המקורי והישן. חשוב לדעת שלא כל הפיצולים יוצרים מטבעות חדשים, שכן ישנם פיצולים קלים יותר (Soft Fork) המאפשרים התאמה בין החוקים הישנים לחוקים החדשים כך שבעצם נותרנו עם אותו מטבע רק "משופר" יותר. עם זאת, כל הפיצולים שהתרחשו עד היום היו פיצולים יסודיים (Hard Fork) שיצרו מטבעות חדשים.

פיצול יסודי של הביטקוין יוצר 2 מטבעות חדשים

למה פיצול הביטקוין צריך לעניין אותנו?

א. אולי כדאי יהיה להחליף ולהישאר עם המטבע החדש, כי לדעתכם הוא חזק ומבטיח יותר.

ב. לפיצול יכולה להיות השפעה על מטבע הביטקוין המקורי, הערך שלו, ועל חדירתו לשוק העולמי.

ג. יכול להיות שתרצו למכור את המטבעות הדיגיטליים החדשים שתקבלו מהפיצול ולהרוויח מזה.

מזאתומרת מקבלים מטבעות חדשים מהפיצול?

נחזור למשחק שלנו. תארו לכם שאתם משחקים במשחק הישן זמן רב והרווחתם סכום נקודות מסוים. כעת, מישהו רוצה לשנות את כללי המשחק, אך מבלי לגרום לכולם לאבד את הנקודות במשחק הישן. לכן המשחק החדש יתחיל בנקודה מסוימת של הזמן, וכל מי ששיחק במשחק הישן, יישמרו לו הנקודות שצבר עד כה. למשל, אם יש לכם 100 נקודות במשחק הישן, תוכלו להתחיל במשחק החדש ולשמור את 100 הנקודות שלכם. תוכלו גם לשחק בשני המשחקים במקביל עם 100 נקודות בשניהם.


בביטקוין, כאשר מתרחש הפיצול, קהילת המפתחים בעצם יוצרת מטבע חדש ומכריזה כי החל מבלוק מסוים, נשנה את פרוטוקול המטבע. לכל מי שהיה מטבע ביטקוין בזמן הפיצול, יהיה זכאי כעת למטבע החדש עם הכללים החדשים, כך שניתן להחזיק ולהשתמש בשניהם או למכור אחד מהם. כלומר לאחר הפיצול עדיין יהיה בידיכם אותו הביטקוין שהיה לכם אך כעת תוכלו לדרוש גם את מטבע הקריפטו שנוצר ברשת שמריצה את כללי הביטקוין החדש.

מה מסוכן בפיצולים של הביטקוין?

מאחר והשליטה במטבע נתונה לקהילה, כאשר החל הפיצול הראשון של הביטקוין שיצר את הביטקוין קאש, היה קונצנזוס גבוה כי הפיצול הוא דרך לגיטימית להביע התנגדות לדרך בה מתפתח המטבע המוכר, שכן רבים סברו שניתן לשפר את המערכת של הביטקוין. עם זאת, ככל שטרנד הפיצולים גובר, כאשר כל פיצול דומה יותר לקודמו, נראה שהנסיבות מאחורי הפיצולים החדשים אינם בהכרח קשורות לשיפור הביטקוין והטכנולוגיה שלו, אלא יותר לאינטרסים שיווקיים תוך שימוש במוניטין של הביטקוין לקידום רווחים אישיים. הרי אם מישהו חושב שניתן לייצר מטבע טוב יותר מהביטקוין, למה שלא ייצר מטבע דיגיטלי חדש – אין צורך ליצור העתק של הביטקוין.

קהילת המפתחים יוצרת ביטקוין חדש

איך לקבל מטבעות חדשים מפיצול הביטקוין

תחילה רצוי לקרוא מעט ברשת על הפיצול המדובר, מיהם המפתחים שעומדים מאחורי זה, מהם ההישגים שלהם עד כה, מה כותבים עליהם בבלוגים, פורומים, קבוצות פייסבוק וכו'. אם הדברים נשמעים לכם חיוביים בסה"כ, אז נראה שהפיצול שווה ערך. עם זאת, חשוב להבין כי לא תמיד כדאי לקחת את הסיכון של דרישת המטבעות החדשים מהפיצול מאחר ומדובר בתהליך מורכב שאם לא תבצעו אותו בדיוק כפי שנדרש יכול לקרות מצב שתאבדו את המטבעות הקיימים שלכם.

למשל, אחד הדברים הראשוניים שהמטבע החדש מהפיצול מיישם הוא הליך שנקרא הגנת ריפליי. מה שזה אומר הוא שהרשת תוכל להפריד את הביטקוין המקורי מהביטקוין החדש וחלילה לא תשלח בטעות את המטבע החדש לכתובת הארנק של המטבע הישן כאשר דורשים את המטבעות. אם לבסוף תבחרו לדרוש את המטבעות החדשים, וודאו כי הביטקוין שלכם מאוחסן בארנק שמאפשר גישה למפתחות הפרטיים – זה אומר שעליכם להוציא את הביטקוין שלכם מהבורסות וארנקי WEB אחרים לפני שהפיצול מתחיל.


למעשה ברגע הפיצול עליכם לדאוג ל- 2 דברים חשובים:

1. לשלוח את הביטקוין לארנק עם מפתח פרטי חדש.

2. להעלות את המפתח הפרטי הישן שלכם לארנק שתומך במטבע החדש שהפיצול ייצור.

עם זאת, מאחר וכל פיצול הוא שונה במהותו, קשה לדעת איזה ארנק תומך בפיצול. בדרך כלל האתר הרשמי של המטבע החדש יציג למשתמשים את הארנקים והבורסות שתומכות בפיצול. אם נשאיר את המטבעות שלנו בבורסה שתומכת בפיצול, לא יהיה צורך לעבור את כל הטרחה שכן הבורסה תדרוש עבורנו את המטבעות החדשים. כן נציין כי להיות נתון לחסדי זירת הבורסה, זה לא תמיד רעיון טוב.

הצעד הכי חשוב לנקוט כשמגיע זמנו של הפיצול ואנו רוצים לדרוש את המטבעות שנוצרים, הוא להעביר את הביטקוין לארנק מאובטח ומוכר עם מפתח פרטי חדש. המהלך הזה יסייע לכם לשמור על הביטקוין ולא לאבד אותו.

צילום מסך על ארנקים תומכים, מתוך אתר הבית של הביטקוין קאש

ארנקים תומכים בביטקוין קאש

מה יהיה עם הביטקוין בעתיד

לסיכום, אין ספק שהפיצולים האלה מבלבלים את השוק לא פעם וכל אחד מאיתנו שמחזיק ביטקוין צריך לבדוק ולתהות על קנקנם. אחרי שהבנתם מי, למה ואיך הפיצול קורה, רק אז שאלו את עצמכם האם אתם מאמינים בשינוי החוקים הקיימים והאם אלו יטיבו עם המטבע החדש ויעלו את ערכו. כמשקיעים, אתם אלה שצריכים להחליט מי הביטקוין שינצח ואיזה גרסא תתקדם הלאה במעלה הפסגה. במועד הפיצול הראשון, הביטקוין קאש היה שווה 425$ והיום (נכון לכתיבת שורות אלו) הוא שווה 2,643$ ולכן ניתן לומר שהמטבע החדש בהחלט נראה מבטיח.

הביטקוין הוא מערכת קוד פתוח, כשבתכלס כל אחד עם הידע המתאים יכול לעשות פיצול וליצור מטבע חדש. אך מובן שזה לא אומר שהשוק יאמץ את המטבע החדש שיווצר והוא יכול להיעלם כאילו בכלל לא היה – מה שנקרא "שיטקוין".

בסופו של יום, כוחות השוק החופשי יקבעו איזה מטבע דיגיטלי יביא לעולם חידוש כלכלי וטכנולוגי שיהפוך את הקערה על פיה וישנה את חוקי המשחק שהכרנו עד היום. מוכנים לזה?

הנה סקירה קצרה של הפיצולים הצפויים בשנת 2018

*שימו לב שלא כל הפיצולים באמת מתרחשים בסופו של דבר, חלקם משנים תאריך וחלקם מתגלים כסקאמים, לכן חשוב להתעדכן בקבוצות הפייסבוק והרשת בנוגע לפיצולים הללו.

ביטקוין אינטרסט (BCI) - עתיד להתרחש ב- 22.01.18

רקע קצר: השינוי העיקרי שמאפיין את המטבע הוא הבונוס של קבלת דיבידנד כל שנה על אחזקת המטבע. כמו כן מתוכננים שיפורים ושדרוגים במערכת התשלום שלו.

אופן חלוקה: 1BTC = 1BCI

ביטקוין קוואנטום (QBTC) - עתיד להתרחש ב- 28.01.18

רקע קצר: המטבע מכוון בעיקר לאחד את רעיונות הביטקוין לחבילה מושלמת אחת. בלוקים גדולים יותר, מהירות רשת ואבטחת פרטיות גבוהה יותר.

אופן חלוקה: 1BTC = 1QBTC

ביטקוין אור (BCO) - עתיד להתרחש ב- 28.01.18

רקע קצר: ה- Bitcoin Ore משתמש בקונצזוס חדש הנקרא הוכחת קיבולת. הוא מכוון לקראת הוזלת מחירי כריית הביטקוין שכרגע יקרים במיוחד.

אופן חלוקה: 1BTC = 1BCO


ביטקוין לייט (BTCL) - עתיד להתרחש ב- 30.01.18

רקע קצר: נראה כי אין חדש תחת השמש פה, ואולי מדובר בניסיון להרוויח על גבי הביטקוין (אתר הבית של המטבע שאינו מכיל מידע ממשי כלשהו בהחלט מרמז על כך).

אופן חלוקה: 1BTC = 1BTCL

*כל האמור במאמר אינו מהווה ייעוץ השקעה, יש להתייחס לכך כדעה בלבד ולא מומלץ להסתמך עליו באופן בלעדי.

309 צפיות

רוצה לקבל את המדריך המלא לכסף באינטרנט ב- 2023? לאיזה מייל תרצה\י שנשלח לך אותו?

מעולה! המדריך מחכה לך במייל

bottom of page