top of page

מה זה NFT ואיך זה קשור לעתיד הכלכלי של כולנו?

עודכן: 11 בפבר׳ 2022

אז בטח שמעתם כבר על כל טירוף ה- NFT והמטאברס של פייסבוק בחודשים האחרונים, ונראה שכולם מנסים להבין במה מדובר ואיך זה קשור אלינו. אז מה זה NFT? איך זה מתקשר למטהבארס? איך יוצרים NFT וכיצד מייצרים מזה כסף? במאמר הבא נסקור את כל מה שצריך לדעת

תוכן עניינים למאמר (לחצו כדי לעבור למה שמעניין אתכם)


מה זה NFT?

לא יהיה מוגזם לומר שמדובר על לא פחות מהעתיד של האינטרנט.

אז NFT (ראשי תיבות של Non Fungible Token) הוא בעצם פרוטוקול שמייצר נכס דיגיטלי ייחודי שלא ניתן לשכפל ושיכול להיות לו רק בעלים יחיד. למעשה, זהו קוד זיהוי ייחודי לבעליו, המתבסס על טכנולוגיית הבלוקצ'יין (על רשת האיתריום), ומוצמד לנכס דיגיטלי (או יצירה דיגיטלית). הוא מאפשר ליוצר, להוכיח את בעלותו על המוצר\הנכס\היצירה הדיגיטלית.

בעידן הטכנולוגי של היום שבו הכל אונליין, מדובר על פריצת דרך משמעותית, המעניקה ליוצרים את הכוח להוכיח את בעלותם על יצירות דיגיטליות ובכך להרוויח תמלוגים על כל שימוש בהן או לחילופין למכור אותן.



מה זה מטאברס?

בחודש שעבר מארק צוקרברג הודיע על שינוי שמה של חברת פייסבוק ל"מטא" והכריז כי המטרה שלה היא "להביא את המטאברס לחיים".

ההכרזה הייתה עוד שלב לקראת המהפכה הגדולה שהולכת לשנות את החיים של כולנו בשנים הקרובות.

המטאברס הוא מונח המתאר יקום וירטואלי. מדובר על יקום מקביל שבו תהיה לנו דמות (אוואטר) המייצגת אותנו בעולם הזה שבו יתקיימו רוב החיים שלנו. במרחב הזה אנחנו נעבוד, נשחק ונבלה, נפגוש חברים וקרובי משפחה, נרכוש מוצרים דיגיטליים ופיזיים, נצפה בהופעות ואפילו נצא לטיולים.

איך עושים כסף מ- nft?

תחשבו על זה ככה - עד היום, הדבר היחיד באינטרנט שיכלתם להיות הבעלים שלו הוא דומיין.

אם יש לכם חנות באמזון - החברה יכולה להחליט לסגור לכם אותה מחר. כנ”ל אם אתם מנהלים קהילה מצליחה בפייסבוק. NFT מאפשר לכם להיות הבעלים הבלעדיים של חלק מהאינטרנט.


אמנם התחום קיים מאז שנת 2017 אבל בשנת 2021 הוא סוף סוף התפוצץ וסכומי עתק התחילו להתגלגל אליו -

  • בשנת 2021 נמכרו יצירות בסכום כולל של 10.7 מיליארד דולר!

  • היצירה היקרה ביותר אי פעם נמכרה תמורת 69 מיליון דולר מאומן ששמו מייק וינקלמן וכינויו ברשת "Beeple"!

  • קולקציה של 10,000 יצירות “CryptoPunks” נמכרה בסכום כולל של 3.3 מיליארד דולר!

  • להקת Kings Of Leon שיחררה את האלבום החדש שלה ב- NFT.


למה שמישהו ישלם על זה?

בואו נודה על זה, רובנו אוהבים להשוויץ. בין אם זו חולצה חדשה או רכב חדש. מחקרים מראים שכיום לדור הצעיר חשובה יותר הנוכחות הדיגיטלית מאשר הנוכחות בעולם האמיתי. בהתאם, הם משקיעים המון על מנת לוודא שהחשבונות שלהם ברשתות החברתיות יראו הכי טוב שאפשר ויציגו אותם כאילו הם חיים את החיים הכי טובים שיש.


ככל שנעבור לחיות יותר ויותר בעולם הוירטואלי, ככה הסטטוס החברתי שלנו יהיה מבוסס גם על הנוכחות שלנו בתוכו. כמו שמישהו קונה היום רכב יוקרה בשביל שאנשים יכבדו אותו יותר, ככה רכב יוקרה נדיר (או חללית) שהאוואטר שלו נוהג עליו יעלה את הסטטוס החברתי שלו בעיני הסביבה.




סוגי NFT שאפשר ליצור ולמכור

כיום ניתן ליצור NFT של כמעט כל דבר שניתן להעלות על הדעת - תמונות, קטעי וידיאו, מוזיקה, מסמכים ועוד.

הנה כמה מהדברים היותר מעניינים שניתן לסחור בהם -


  1. יצירות אומנות - ניתן ליצור, לקנות ולמכור יצירות אומנות. אמנים דיגיטלים שבעבר היו מרוויחים כסף מעמלות על עבודות פרילנס לחברות שונות, יוצרים קהילות מעריצים סביבם ומוכרים יצירות שלהם במיליונים.

  2. מוצרי לבוש ואקססוריז - בכל אחד מהיקומים ניתן לקנות בגדים ורכוש עבור הדמות שלך (יש הרבה "יקומים", לדוגמא מיינקראפט, פורטנייט, רובלוקס ובקרוב פייסבוק), שבכל אחד מהם יש לך את האוואטר שלך עם הרכוש שלו. במאי האחרון גוצ'י מכרו גרסת NFT לתיק שלהם ביותר מ4000$, יותר מהמחיר של התיק המוחשי שעומד על 3400$. חברת נייקי לאחרונה הגישה בקשה לרשום את הסמלים שלה כסימן רשום דיגיטלי ומתכננת בקרוב להיכנס גם היא לעולם הביגוד הדיגיטלי.

  3. נדל"ן - הדמות שלכם צריכה לגור איפשהו ביקום הזה. כמו בעולם האמיתי גם במטאברס הדמות שלכם תצא לקניות, בילויים ואפילו ללימודים. ניתן להשכיר ולקנות נדל"ן דיגיטלי בעולמות הללו ולעצב אותו כרצונכם. חברות רבות כבר קנו שטחים ביקומים הוירטואלים שבהם הם מתכננות לפתוח חנויות שלהן.

  4. מטבעות קריפטוגרפיים - כל מטאברס משתמש במטבע משלו שבו עושים שימוש על מנת לרכוש מוצרים בתוך המשחק. ניתן להשקיע במטבעות הללו ולהנות מעליית הערך שלהם ככל שהפופולריות של הפלטפורמה עולה.


איך משקיעים ב- NFT ?


א. מטבעות קריפטוגרפיים

ישנם הרבה פרויקטים בתחום, אבל אלו לדעתי כמה מהיותר מעניינים שבהם:


  • מטבע Mana - המטבע של המשחק Decentraland. מדובר באחד היקומים הותיקים והצומחים בעולם המטאברס. הטוקן שלו עלה ביותר מ- 500% בחודש האחרון.

  • מטבע Sand - המטבע של המשחק The Sandbox. מדובר על יקום שמבוסס על המשחק המפורסם מיינקראפט. ניתן ליצור שם הכל - מנעליים ועד לגורדי שחקים. המשחק עצמו עדיין לא יצא וכבר חברות גדולות כמו אטארי קנו שם שטחי נדל"ן במליוני דולרים שבהם הם מתכננים לפתוח חנויות ולקיים אירועים מיוחדים. גם המטבע הזה הכפיל את ערכו פי 5 בחודש אחד. בנוסף, ישנן בורסות קריפטו (כמו בינאנס) שבהן אפשר לקבל תשואה מדהימה של כ 20% על סטייקינג עבור המטבע הזה.

  • טוקן CHZ - פרויקט מעניין ביותר של הרשת socios.com שמאפשר למועדוני כדורגל להנפיק טוקן משלהם. מי שרוכש את הטוקן אלו האוהדים שמשתמשים בו על מנת לרכוש מוצרי NFT של המועדון ולקבל זכויות הצבעה בנושאים שונים. למי שמחזיק במטבע דרך בורסת קריפטו יש גם את האפשרות להיכנס ללאנצ'פול ובנוסף לעליית ערך המטבע לקבל טוקנים של מועדוני כדורגל שונים בכל פעם שאחד מהם יוצא להנפקה. לרשת יש שיתופי פעולה עם המועדונים הגדולים בעולם וכבר נופקו מטבעות של מועדוני על כמו ברצלונה, מנצ'סטר סיטי, פ.ס.ז' ועוד.

נכון לעכשיו, בורסת הקריפטו היחידה שמאפשרת מסחר בכל שלושת המטבעות הללו היא בינאנס.



ב. מסחר ב NFT

ישנן כיום הרבה פלטפורמות שבהן ניתן לסחור בNFT, אך הפופולרית שבהם היא ללא ספק opensea (חפשו בגוגל). בפלטפורמה הזו ניתן, לקנות, ליצור ולמכור NFT מכל סוג.

על מנת להתחיל ולסחור, עליכם קודם כל להוריד ארנק דיגיטלי. הארנק הפופולרי ביותר למסחר בNFT הוא Metamask. לאחר שהורדתם אותו וקישרתם אותו לחשבון שלכם אתה יכולים להתחיל לסחור.


כשאתם יוצרים NFT חשוב מאוד לשים לב לשתי הגדרות חשובות -

  • האחוזים מהמכירות הבאות - אחד הפיצ'רים היותר מדהימים בNFT הוא היכולת להגדיר חוזים חכמים שבהם היוצר ממשיך לקבל אחוז מסוים מכל מכירה עתידית של הנכס שלו.

  • כמות העותקים של היצירה - ניתן לקבוע כמה עותקים יהיו לכל אחת מהיצירות שלכם. מצד אחד ככל שיהיו יותר עותקים, ניתן יהיה למכור ליותר קונים. מצד שני ככל שיש יותר עותקים, כל אחד מהם נהיה נדיר פחות, מה שיוריד את ערכו.



ג. יצירת NFT (הטבעה - Minting)

מינטינג (Minting) הוא הכינוי לתהליך היצירה של NFT.

ישנן פלטפורמות שבהן אמן, יוצר אוסף של יצירות מסוג מסוים ומציע לחלק אותן באופן אקראי לאנשים שמוכנים לשלם סכום שהוגדר מראש.

לאחר ששילמת לאמן אתה מקבל את אחת היצירות. יתכן שזו תהיה יצירה נדירה ומבוקשת שערכה יהיה גבוה פי כמה ממה ששילמת עליה ויתכן שזו תהיה יצירה שלא תהיה לה דרישה בשוק.

האתר הכי פופולרי לאיתור פרויקטים הוא - https://rarity.tools/

באתר אפשר להתרשם ולקבל פרטים על הפרויקט וככה להחליט במה אתם רוצים להשקיע.


המטאברס - NFT - העתיד הכלכלי שלנו

כאמור, הפוטנציאל הכלכלי של המטאברס וה-NFT הוא עצום והתחום עוד בחיתוליו.

לכן חשוב להבין שכמו עם כל טכנולוגיה מהפכנית שנכנסת לחיינו, העולם הזה הוא כרגע סוג של "מערב פרוע" עם מעט מאוד רגולציה והרבה הונאות וניצול של אנשים שלא מבינים את התחום ולאן הם נכנסים.

לכן חשוב תמיד לעשות מחקר על כל פרוייקט, להבין מי האנשים שעומדים מאחוריו ומה הרקע שלהם.



על הכותב


גיל קדם - מתכנן פיננסי הוליסטי לצעירים ומשקיע קריפטו.





*כל האמור במאמר אינו מהווה ייעוץ או המלצה להשקעה, אלא מידע כללי ודעתו האישית של הכותב. כל העושה פעולה כלשהי בהסתמכות על הנאמר, מבלי לקבל חוות דעת מקצועית, עושה זו על אחריותו המלאה בלבד.

1,061 צפיות

רוצה לקבל את המדריך המלא לכסף באינטרנט ב- 2023? לאיזה מייל תרצה\י שנשלח לך אותו?

מעולה! המדריך מחכה לך במייל

bottom of page