top of page

מס על ביטקוין: כמה נשלם למס הכנסה ואיך זה משפיע עלינו? [חובה לדעת]

עודכן: 20 בינו׳ 2023

השקעה במטבעות וירטואלים הפכה בשנים האחרונות לטרנד חם בו המוני ישראלים מצליחים לייצר הכנסה נוספת מהאינטרנט.


עם זאת, אל לנו לשכוח, כהיותנו אזרחים במדינת ישראל, מחובתנו לדווח על כל רווח שאנו מייצרים.


אז כמה מס על ביטקוין והרווחים ממנו? כיצד משלמים אותו ואיך ניתן להפחיתו למינימום האפשרי כחוק כדי להרוויח כמה שיותר?

כל הפרטים בכתבה הבאה.

כמה מס צריך לשלם על ביטקוין

תוכן עניינים:


קניית מטבעות קריפטוגרפיים הפכה בשנים האחרונות להשקעה חמה ביותר ומעבר לסיכונים הכרוכים בכך, מדובר באפשרות לייצר תשואה משמעותית. הביטקוין, ראשון המטבעות הקריפטוגרפים, הוא מטבע עם פוטנציאל רווחי אדיר, אך חשוב להבין שלצד אחוזי התשואה הגבוהים, יש גם סיכון לא מבוטל ורשות המסים בארץ מגדירה את המטבע הספוקלטיבי כהשקעה בסיכון גבוה.


מס על ביטקוין

לא נתעכב על השאלה האם כדאי להשקיע בביטקוין או לא, אלא נרצה להתמקד דווקא בעמדתה של מדינת ישראל לנושא ובפרט בכל הנוגע להיבטי המיסוי של הביטקוין. בכתבה הבאה נביא בפניכם סקירה מקיפה על מיסוי הביטקוין בישראל ובכלל זאת: כיצד עובד המיסוי, כמה מס משלמים, מה עמדתה של רשות המיסים בנוגע לביטקוין, ממה כדאי להיזהר ומה חשוב לדעת. כדי שגם אתם תוכלו להתנהל באופן מושכל ובטוח עם הכסף שהרווחתם מהמטבעות הוירטואליים.


האם הביטקוין חוקי בישראל?

כן, הביטקוין חוקי לחלוטין. מאחר ואין חוק בארץ האוסר על השימוש בביטקוין, כל אחד יכול לקנות, למכור או להשתמש בביטקוין ככל העולה על רוחו בדיוק כמו כסף רגיל. אותם ההגבלות שחלות על שימוש בכסף רגיל, כמו איסור הלבנת הון, העלמת מס, שימוש לצרכים פליליים וכו' חלות גם על הביטקוין.

מיסוי ביטקוין בישראל: איך זה עובד

עד פברואר 2018, אז פרסמה רשות המיסים עדכון רשמי בנוגע לביטקוין, לא היה ברור כמה מס צריך לשלם על החזקת הביטקוין, אם בכלל. לכאורה, הביטקוין הנו כסף דיגיטלי עם תכונות של כסף רגיל, אך בפועל משום שמטבע זה איננו מונפק על ידי מדינה או בנק וכיוון שאין לו גיבוי או פיקוח, מדינת ישראל אינה רואה בו כסף (הוא אינו מטבע חוץ).


מס על מכירת ביטקוין

המיסוי יחול רק במידה ותחליטו למכור את הביטקוין, כלומר כל עוד הוא אצלכם ואינכם סוחרים בו, לא תידרשו לשלם מיסים. התשובה לשאלה מתי כן צריך לשלם מיסוי על הביטקוין תלויה בנסיבות שיפורטו בהמשך, אך בכל אופן, לא כדאי להסיק מסקנות לבד, אלא להתייעץ עם איש מקצוע - עורך דין, יועץ מס או רואה חשבון.

בגדול, מדובר בפעילות חוקית, אך מתוקף העובדה שהרגולציה והפיקוח עליה מועטים ובמקומות מסוימים בעולם, כלל לא קיימים, אתם כמשקיעים ישנים וחדשים, חשופים לסיכונים.


אנשים עלולים להשתמש במטבע להלבנת הון, העלמת מס, פעולות מרמה, טרור ועבריינות וזו, בין היתר, הסיבה שבנק ישראל, המפקח הראשי על הבנקים, הוציא הודעה רשמית לפיה רשאים הבנקים לסרב לשתף פעולה עם עסק שמקבל תשלומים על ידי ביטקוין. כך או כך, חשוב שתבינו שככלל מיסוי חל על ביטקוין רק במקרה של מכירתו וישנם הבדלים בין אנשים פרטיים שסוחרים בביטקוין לבין מנהלי חברות ועסקים שמשתמשים בו למטרות עסקיות.

משלמים מס על הביטקוין

מיסוי מטבעות וירטואלים

עמדתה של רשות המיסים בנוגע למטבעות וירטואליים ובפרט לגבי ביטקוין פורסמה לראשונה בנייר טיוטה בחודש ינואר 2017, שאז הודיעה רשות המיסים כי מי שמכר ביטקוין מחויב לדווח על העסקה תוך 30 ימים ולשלם מס רווח הון של כ-25%. אם זה עסק, יחול עליו מס שולי, של עד 47%. אז התעוררה מחלוקת לגבי השאלה מתי מדובר בפעילות הונית ומתי מדובר בפעילות עסקית אשר חייבת במס שולי, כאמור לעיל ולא זאת בלבד, אלא שנושא המע"מ על ביטקוין כלל לא הוסדר בטיוטה זו.

בחודש פברואר 2018 פרסמה רשות המיסים הודעה רשמית, שחידדה את עיקרי הטיוטה והסבירה, כי לפי עמדתה, הביטקוין איננו מטבע ולכן כאשר מוכרים אותו מדובר בעסקה שמחייבת תשלום מס על הרווח – מס הון או מס שולי. מה שכן, תשלום מע"מ יהיה רק במידה ומדובר בפעילות עסקית.


מי שהשקיע פרטנית ולא לטובת עסק לא יחול עליו מס הכנסה, אלא במעמד המכירה וזאת מתוקף סעיף 9(13) לפקודת מס הכנסה שקובע פטור ממס הכנסה על הפרשי הצמדה מהשקעה במטבע חוץ. בנוסף, במקרה של הפסד ממכירת ביטקוין או גניבה, ניתן לבצע קיזוז הפסדים ובכפוף לתנאי המס המוכרים של קיזוז הפסדי הון לעומת רווח הון וכיוצא בזה.


דוגמא למיסוי מטבעות וירטואלים

לדוגמא: נניח שקניתם 1 ביטקוין ביולי 2017 (כאשר מחירו היה 2,000$), וביטקוין אחד נוסף בדצמבר 2017 (כאשר מחירו היה 13,000$), ולבסוף מכרתם את שניהם במרץ 2018 (כאשר מחירו נע סביב 8,500$). כלומר, על מכירת הביטקוין הראשון הרווחתם 6,500$, ועל מכירת הביטקוין השני הפסדתם 4,500$.

בהנחה ששמרתם את כל התיעוד, רשות המסים מתחשבת בכסף שהפסדתם, במקרה זה המיסוי יחול רק על ההפרש- 2,000$ שכן זה כל מה שהרווחתם בפועל (כמובן שמסכום הרווח שלפני המיסוי יש לנכות גם הוצאות עמלות מסחר וכדו').

עמדת רשות המסים על מסחר בביטקוין

כללים להתנהלות מס נכונה למחזיקי ביטקוין

למרות האמור לעיל ואף על פי שנראה שעמדתה של רשות המיסים ברורה, עדיין מדובר בתחום אפור וחדש ולכן יש כללים שחשוב לשים לב אליהם כשמתנהלים מול רשות המיסים (במיוחד לאור העובדה שהאכיפה עדיין לא הוסדרה ושאף אחד במדינה לא שש לשתף פעולה עם הנושא):


  1. לשמור את כל התיעוד על השימוש שלכם בביטקוין – השתדלו לשמור רישומים לגבי פעולות מסחר עם הארנק הדיגיטלי, מה קניתם, מה מכרתם, אסמכתאות על העברות בנקאיות, שיחות, הודעות, מיילים וכל מסמך אחר שעשוי לשמש אתכם בבוא היום לכל מקרה שלא יהיה.

  2. חובת דיווח לכולם – הבנקים אחראיים על המלחמה בהלבנת הון וכחלק מהמלחמה קיימת חובת דיווח על כספים ובפרט על ביטקוין. שקיפות מול הבנק היא משהו שאסור לוותר עליו ומי שלא מדווח עלול להיות חשוד בהעלמת מס או הלבנת הון וכמו כן, למצוא את עצמו חייב סכומי מס וקנסות גבוהים בעתיד.

  3. תשלום עסקי עם ביטקוין - אם אתם מקבלים תשלום עסקי באמצעות ביטקוין, חשוב שתדעו שמחירו יהיה בהתאם לסכום שעליו עמד הביטקוין במעמד העסקה ואז צריך לבצע הפרדה בין ארנק דיגיטלי עסקי לפרטי. אם מדובר בארנק עסקי יש לפתוח תיק במס הכנסה ולדווח על כל פעולה בחשבון. כמו כן, הכללים זהים לאלו שחלים על מכירת מוצר ו/או שירות באמצעות מטבע אחר ועל כן יש להפיק חשבוניות מס, קבלות וכדומה.

  4. הוצאות מוכרות - כשמחשבים רווחים ומדווחים על כך למס הכנסה, צריך לקחת בחשבון גם הוצאות כמו תשלומים לרואה חשבון, יועץ מס או עורך דין, עמלות מסחר או המרה וכיוצא בזה (לכן חשוב לשמור כל תיעוד ומסמכים בנושא)

כללי התנהלות במיסוי מסחר בביטקוין

סיכום ביטקוין מס הכנסה

לסיכום, התשובה לשאלה האם קיימת חובת דיווח ותשלום מס על הביטקוין תלויה בשאלה האם מכרתם את המטבע והפקתם רווח כספי או האם הוא שימש אתכם לטובת מטרות עסקיות ובכל אופן, כל מקרה לגופו. ההמלצה שלנו - הפקתם רווח משמעותי? גשו לשוחח עם איש מקצוע לפני שממהרים להחליט לכאן או לכאן. עם רשות המסים לא משחקים.

*כל האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי והוא בבחינת מידע כללי בנושא בלבד. כל המסתמך על האמור בכתבה, מבלי לקבל חוות דעת מקצועית על בסיס כל העובדות הרלוונטיות, עושה זאת על אחריותו המלאה בלבד.

1,102 צפיות

רוצה לקבל את המדריך המלא לכסף באינטרנט ב- 2023? לאיזה מייל תרצה\י שנשלח לך אותו?

מעולה! המדריך מחכה לך במייל

bottom of page