top of page

מזה השיגעון הזה חלל עבודה משותף ולמה לכל יזם ועצמאי כדאי לשכור מקום כזה?

עודכן: 13 בפבר׳ 2022

רוצים לעבוד בסביבת עבודה תומכת ונעימה? ליצור שיתופי פעולה עם עסקים דומים ויזמים אחרים? לשכור משרד במחיר שפוי ומבלי להתחייב לתקופה ארוכה? כל הפרטים בכתבה הבאה.

חלל עבודה להשכרה


חללי העבודה המשותפים לא מפסיקים להפתיע ולהשתלט על יותר ויותר שטחים במקומות מרכזיים בארץ ובעולם. איך הכל קרה ולמה ממש (אבל ממש) כדאי לכם להצטרף לחגיגה?


השיתופיות, הרשתות החברתיות, נגישות המידע וכן התפתחות הטכנולוגיה הביאו לתהפוכות ושינויים מרחיקי לכת בשוק התעסוקה, בעולם החברתי והמדיני ובאורח החיים של כולנו.

השינויים שחלו בסדרי העבודה הביאו לכך שיותר ויותר אנשים מעדיפים "לעבוד מהבית" ולזנוח את מקומות העבודה הישנים והמשעממים. עבודה מהבית הפך לביטוי נפוץ, האומר שכל מה שצריך כדי לייצר הכנסה נוספת או משכורת שוטפת, הוא לפטופ וחיבור מהיר ל-WiFi ואין כל סיבה שזה לא יהיה נכון בעידן של היום.

תובנה נוספת שהתגבשה בשנים האחרונות היא שכדי להגדיל את הפרודקטיביות של האדם, ההעדפה היא שיצור קשרים חברתיים וזאת על מנת למנף את יכולת רכישת הידע שלו, הקשרים העסקיים וההנאה שלו מן העבודה. עם הזמן, מקומות העבודה שינו פניהם כדי לענות, בין היתר, בדיוק על תובנה זו וכך עולם העבודה הפך להיות יותר חברתי וממשרדים להשכרה ו"קוביות" קטנות, החלו מקומות עבודה משותפים להיווצר.


מה זה חללי עבודה משותפים?

חללי עבודה משותפים הם מרחבי עבודה שנועדו ליצור קשרים חברתיים\עסקיים ולקרב בין אנשים. מדובר על מתחמים יחסית גדולים כאשר המשרדים השונים צמודים אחד לשני ומופרדים רק על ידי זכוכית שקופה\מחוספסת. בנוסף, יש מרחב עבודה משותף לישיבה משותפת. כך אתם יכולים למצוא את עצמכם יושבים ליד עורך דין, יזם נדל"ן, מעצב גראפי ולעיתים גם מתכנתים, רואי חשבון ועוד.

בין הראשונים שיישם את התובנה זו בפועל, היה יזם ישראלי (כמה מפתיע) בשם אדם נוימן, שבשנת 2008 החליט להקים את מרחב העבודה המשותף הראשון שלו בדירת השכירות בה התגורר. המקום נקרא "שולחן ירוק" (Green Desk) כלל אספקת חשמל מגנרטור, רהיטי יד שנייה והתרכז בעיקר על נושא האנרגיה הירוקה. לאחר שהבין את הפוטנציאל הגלום ברעיון, הוא מכר את העסק לבעל הבית שלו ובשנת 2011 הקים נוימן את סניף ה- WeWork הראשון, תוך שהוא שם דגש על עיצוב וחדשנות.


קצת נתונים על וויוורק - מרחב העבודה הטרנדי של השנים האחרונות

בזמן פרסום מאמר זה - 10/03/2019 , היו לוויוורק 425 מתחמי עבודה ב- 27 מדינות ברחבי העולם ובישראל 10 מתחמים (6 בתל אביב, 1 בהרצליה, 1 בבאר שבע, 1 בחיפה ו-1 בירושלים).

כיום, כמעט 3 שנים אחרי - 06/02/2022, לוויוורק יש מעל 739 מתחמים, ב- 32 מדינות בעולם ובישראל הקטנה יש 13 מתחמים! (מקור: וויקיפדיה ואתר WeWork)

ווי וורק סניף תל אביב רחוב הזרם 7

עם ההצלחה של וויוורק, החלו לצוץ חברות נוספות שביקשו ליצור סביבת עבודה דומה ואלו גם מציעות שירותים ואפשרויות דומות.

מקומות אלו, אשר נגישים לרוב בתשלום לכל מי שחפץ שלא להעביר את יומו לבד, הפכו להיות מקומות "טרנדיים" אליהם מגיעים כל מי שרוצה מקום עבודה שהוא מחוץ לבית אך לא יכול להרשות לעצמו להשכיר משרד רגיל. אז בין אם אתם מוכרים מוצרים באינטרנט, בעלים של חדר בריחה, מנהלי בלוג\עמודי פייסבוק או אפילו עורכי דין ורואי חשבון, חללי העבודה המשותפים מתאימים לכולם.

גילוי נאות: הכותבת משכירה מרחב עבודה במשרדי ווי-וורק ולכן מרבית מה שנאמר בכתבה תקף למתחמי ווי-וורק.

היתרונות של להשכיר מקום בחלל עבודה משותף

1. יצירת קשרים בינאישיים

מקומות עבודה משותפים יוצרים בסיס לרשת חברתית של אנשים ו"נט-וורקינג" בכך שהם חסרי אותם המחסומים הקיימים במשרדים המחולקים לחדרים או קוביות ומופרדים האחד מן השני. ב- WeWork קיים מרחב עבודה גדול ומשותף וכן משרדים פרטיים המופרדים באמצעות זכוכיות אטומות (חלקה שקופה וחלקה לא). דרך זו מביאה לכך שעובדים, או פרי-לנסרים, יכולים ליצור קשרים בין אישיים ושיתופי פעולה אחד עם השני בקלות.

2. חיסכון בריהוט משרדי

היתרון המובהק במקומות עבודה משותפים הוא שמקום העבודה הוא של כולם ובדרך זו, אין צורך לרכוש רהיטים אישיים ואף לא ציוד משרדי כגון עטים, מדפסות, מכשיר אלימינציה, סורק וכו', אלא מקום העבודה השיתופי מספק לכל אחד את השירותים הכלליים הללו, בדרך שנשמרת לכל אחד הפרטיות שלו. כמו כן, קיים אף ריהוט מטבחי רב המכיל בדרך כלל קולר שתייה, כלי מטבח, מיקרוגל וכדו' (בוויורק יש מכונת פופקורן ובירה זורמת). מדובר בחיסכון עצום שבעל משרד רגיל נאלץ לשאת בו.

3. הרגשה אישית ואסתטיקה

בעוד שמשרדים "רגילים" יכולים להיות שגרתיים, קטנים, מיושנים ומלחיצים, מקומות עבודה משותפים הם פתוחים ומעוצבים בצורה חדשנית באופן אשר ישווה לעובד בו פתיחות ונועם. בעוד מקומות סגורים עלולים להפריע ליצירתיות ולתנועה, מקומות פתוחים מהווים פלטפורמה יותר פוריה לרעיונות חדשים ומגוונים ולעשייה פרודקטיבית.

השכרת חלל עבודה

4. שינוי וגמישות

מקומות עבודה משותפים מציעים מגוון אפשרויות של מרחבי עבודה בתוך המרכז עצמו ומי שייכנס אליהם יכול לראות כי כמעט כל מתחם מעוצב בצורה שונה. כך, ניתן לעבור בין מתחם למתחם לפי המצב הנדרש, באם המדובר ביותר פרטיות או סביבה עם יותר אנשים ויותר חופשיות. בנוסף ישנם עיצובים וסוגים שונים של חדרי ישיבות לבחירה.

5. חדרי ישיבות מפוארים

כחלק מהחברות ב- WeWork באפשרותכם לקבל שעות חינם (מס' השעות משתנה בהתאם למרחב שהשכרתם) באחד מחדרי הישיבות המרשימים שבמרחב. פשוט נרשמים באמצעות האפליקציה, בוחרים שעה פנויה וחדר הישיבות שלכם. לקוח חשוב מגיע? אין בעיה, מזמינים חדר ישיבות יפהפה בלחיצת כפתור בסמארטפון.

6. טרנדיות

חללי עבודה משותפים הם טרנדיים ועכשווים, הם הדבר הכי חם היום בנדל"ן המסחרי וכן בעולם התעסוקה. קצב הגדילה המטורף של וויוורק רק מעיד על כך. שוק ההשכרות הזה נאמד במאות מיליארדים של דולרים ושטח השכרה עצום במקומות מרכזיים בערים הנחשבות והיוקרתיות ביותר בעולם. מי שמשכיר מקום, הוא חלק מזה.

7. מקום עבודה

יותר מהכול, מרחבי עבודה משותפים מהווים מקום עבודה בו נמצאים כל האמצעים להוציא את האדם מהבית. הרגשה זו של "הליכה למשרד" נותנת לאדם את המוטיבציה שלא לשקוע שוב אל מול הטלוויזיה או שאר מטלות הבית אלא לתחושה של עבודה ועשייה. אין יותר לשבת מול המחשב עם פיג'מה והליכה אינסופית למקרר, הגיע הזמן להתרכז באיך לעשות כסף.​

8. תנאי תשלום נוחים

אז מעבר לעובדה שמדובר במחירים זולים יותר ביחס להשכרת משרדים רגילה, תנאי הפריסה והתשלום אף נוחים יותר. בניגוד לשכירות בה בדרך כלל תדרשו להתחייב למינימום 12 חודשים וכן להפקיד ערבות בנקאית של סכום כספי ניכר, השכרה במרחב WeWork לא דורשת התחייבות ארוכת טווח, תנאי התשלום הם שוטף פלוס 30 או פלוס 60 (תלוי במסלול שתבחרו) והמחיר כולל בתוכו את כל העלויות שמסביב (ארנונה, מים, חשמל, כיבוד וכו')

9. כלים ועזרים לפיתוח עסקים ויזמות

כל החברות המפעילות מרחבי עבודה משותפים, שואפות לבנות קרקע פורייה לכל יזם או בעל עסק לצמוח ולשגשג. לכן, במקומות אלו תמצאו תכנית חודשית של הרצאות בחינם או סדנאות בתשלום מופחת, עם תכנים לקידום יזמים וכלים מקצועיים שיעזרו לכל בעל עסק לקחת את העסק שלו קדימה. בווי-וורק קיים גם חדר סיעור מוחין שכל קירותיו הם לוח מחיק (White Board) להעלאה של רעיונות יצירתיים ופרודקטיביות. בנוסף, קיים חדר משחקים עם אקסבוקס, שולחן כדורגל ושאר אמצעים לניתוק זמני מהעבודה, כדי שתוכלו לחזור עם כוחות מחודשים.

ווי וורק באר שבע תמונה

10. פיקוח ושיתופיות

מקומות עבודה משותפים מעניקים יכולת לפקח על הנעשה במרחב המשותף, יכולת זו מושגת על ידי כך שהכול נראה (יחד עם זאת, לא הכול נשמע). כמו כן, עבודה שיתופית ללא מחסומים או שלטים התלויים על דלתות או קוביות, מביא לכך שכל מי שנמצא, מרגיש את השיתופיות במקום העבודה, התקשורת יותר טובה ועובדים חדשים מרגישים יותר בנוח ממקום בו הם מנותקים מהאחרים.

11. גלובליות

כאשר אתם משכירים מרחב בוויוורק אתם חלק מקהילת חברים (Members) המורכבת מ- 600,000 חברים ברחבי העולם. עם כרטיס הגישה שתקבלו, תוכלו להיכנס לכל סניף WeWork שתרצו, בין אם זה בניו יורק או בין אם זה בצד השני של העולם בויאטנאם. עלות הכניסה לסניף אחר מזה שנרשמתם אליו, עולה 1 קרדיט. עם החברות בוויוורק כל חבר מקבל מינימום 2 קרדיטים (בכל חודש), תלוי בתכנית שבחר.


לא נהיה יותר מידי משוחדים... יש גם חסרונות


3 חסרונות לחללי עבודה משותפים


1. הסחות דעת

כמו כל מקום עבודה (לא ברור אם יותר), במקומות עבודה משותפים יש הסחות דעת בדמות חוסר שקט אשר פחות מאופיין במשרד אישי או קובייה. לא לכולם יש יכולת קשב וריכוז טובה ויכולים להתגבר על רעש ממוקדים שונים ומרובים. הסחות דעת אלו יכולות להביא לכך שקצב העבודה של אותו אדם דווקא מואט.

2. חוסר פרטיות

מעצם היותם משותפים, מקומות עבודה אלו לא מעניקים פרטיות מלאה למי שעובד בהם. שלא כמו במשרד, אין את היכולת של להתנהג בצורה טבעית לגמרי וללא הסתכלות על איך התנהגות זו משפיעה על האחרים העובדים באותו מקום וכן יש יותר מצבים להיתקל במי שיעיר על התנהגות קולנית.

3. לחץ

חוסר בפרטיות והסחות דעת יכולים לגרום ללחץ למי שלא מתאים לעבודה במקומות עבודה משותפים. עובדים שחושדים כאילו אחרים מסתכלים עליהם ומודדים אותם, יכולים לפתח בעיות עיכול בשל תחושת הלחץ. שונה הדבר מפרי-לנסרים או מי שמגיע לעבוד במקום עבודה משותף שאינו מקום עבודתו הקבוע ואינו מוערך או נצפה על ידי צוות המשרד שלו.

עם זאת, מקומות עבודה משותפים מתמודדים עם חסרונות אלו על ידי השכרת מתחמי עבודה בתצורות שונות. ממקום עבודה משותף רחב ידיים במרכז החדר, דרך תאים פתוחים המעניקים יותר פרטיות ועד למשרדים פרטיים עם זכוכיות שקופות או זכוכיות מטשטשות. אין ספק שזהו פתרון יעיל לאלו שמתפרנסים מעבודה מהבית או לאלו שבתחילת דרכם העצמאית.


סיכום חללי עבודה משותפים

מרחבי עבודה משותפים הביאו לעולם בשורה חדשה, שנכון להיום צוברת תאוצה ולא מפסיקה להפתיע (לראייה- מדי חודש מוקמים עוד ועוד מרחבים כאלו בארץ ובעולם והיד עוד נטויה). היתרונות הרבים בשילוב האפקטים והשינויים בעולם המערבי מביאים למסקנה כי מדובר במשהו שלא הולך להיעלם ואף יהפוך להיות המיינסטרים המרכזי במרקם החיים של כולנו.

משכירים משרד בוויוורק או מרחב עבודה אחר? שתפו אותנו כאן למטה...

טרם החלטתם אם זה מתאים לכם או לא? שתפו אותנו בתהיות שלכם...נשמח לסייע :)

794 צפיות

רוצה לקבל את המדריך המלא לכסף באינטרנט ב- 2023? לאיזה מייל תרצה\י שנשלח לך אותו?

מעולה! המדריך מחכה לך במייל

bottom of page